Regimekritikk som underholdning

Fire polske kvinner har skapt en underholdende tv-serie der skarp regimekritikk er temaet – med den talende tittelen 1983.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 02.01.2019

Prisbelønte Agnieszka Holland fronter med tv-serien 1983 et stjernelag av kvinnelige polske regissører: Agnieszka Smoczynska, Kasia Adamik og Olga Chajdas – som sammen har skapt et modig og svært systemkritisk drama for Netflix. Polske nettsider koker over i harnisk. De endeløse hissige og hatske utsagnene får imidlertid presise svar på tiltale fra regissør Holland, som har bedt «haterne gå tilbake til videospillene sine» og ironisert over at amerikanske filmkritikere har hyllet serien – «men de har jo ikke peil på kvalitet».

Modig av Netflix

1983 er et sci-fi-drama med utgangspunkt i vår nære fortid. Et såkalt terrorangrep i Polen i 1983 har, 20 år senere, i 2003, ført til at landet er blitt et sømløst, orwellsk diktatur. De fleste innbyggerne lever på en (riktignok velfungerende) illusjon: i materiell velstand, men også i en godt skjult ufrihet. Siden Polen i serieuniverset ble værende bak jernteppet, er også arven derfra i relativt god behold, blant annet overvåkningssamfunnet. Tittelens referanse til Orwells 1984 er tydelig. Med Polens manglende ytringsfrihet per 2018, og de ikke-systemtros utestengelse fra både tv- og filmbransjen, er 1983 en svært dristig satsning fra Netflix’ side.

Filmen The Clergy (2018), som tok for seg seksuelle og systematisk skjulte overgrep mot barn innenfor den katolske kirken, ble utsatt for samme type mediehets som 1983 nå gjør. Polakkene svarte dog med å storme til kinoene i milliontall. Kanskje Netflix har vært mer på pulsen til den polske befolkningen enn uthengingen på Facebook gir inntrykk av? Det er hovedsakelig pro-regimefløyen som kommenterer serien, men de holder seg til å kritisere «stiv dialog» og «dårlig manus». At 1983 tar opp dagens undertrykking – en situasjon polakkene gjennom store deler av sin historie har kjent på kroppen – blir elegant nok ikke nevnt.

For meg er det nettopp i de nære, karakterdrevne partiene serien glitrer mest, siden ufriheten og revolten formidles i så tett kontakt med det miljøet som betalte høyest pris for å opponere. Undertrykkingen og følgene den har, blir skildret på en troverdig og engasjerende måte, og det som står på spill, kommer godt fram.

TV-serien 1983, episode 1.
1983, episode 1.

Frihet vs. trygghet


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer