Rederi i motstrøm


«Vi tar ikke stilling til indre konflikter, og har hverken anledning til eller ønske om å debattere dette,» sier direktør i rederiselskap om at deres skip har transportert fosfat fra Vest-Sahara.

I juli i fjor avdekket Bergens Tidende at rederiselskapet Spar Shipping leier ut skipet «Spar Capella», som i sommer fraktet fosfat i Vest-Sahara for den ledende gjødselprodusenten Agrium, som Statens pensjonsfond (Oljefondet) eier deler av. Den gangen opplyste administrerende direktør i selskapet Jarle Ellefsen at han hverken kjente til situasjonen i Vest-Sahara eller var klar over at skipet deltok i handel i området. Han opplyste også om at selskapene internt ville diskutere sitt ståsted i Vest-Sahara-saken, og at han var klar over at myndighetene fraråder aktivitet i områdene.

Støttekomiteen for Vest-Sahara har i ettertid vært i kontakt med rederiet, som i januar gjorde det klart at de ikke endrer sin praksis i områdene. I en epost Ny Tid har fått tilgang til, går Ellefsen langt i å avvise problemstillingen: «Premisset om at man skal ekskludere transporter ut av Vest-Sahara virker i utgangspunktet merkelig, for da stopper all handel. Hva skal man da leve av? Vi tar ikke stilling til indre konflikter, og har hverken anledning til eller ønske om å debattere dette. Vi leier i all hovedsak ut våre skip, og hvilke valg befrakterne så foretar seg, får i utgangspunktet bli opp til dem – gitt at det er innenfor de lovlige rammene som er stipulert i certepartiet til enhver tid,» skriver Ellefsen i eposten.

Unntaket. Spar Shipping er ikke medlemmer av Bergens Rederiforening, og foreningens leder Øystein Meland ønsker derfor ikke å kommentere saken. Meland sier imidlertid at Rederiforbundet støtter norske myndigheters råd, og at de oppfordrer medlemmene sine til å følge retningslinjene og anbefalingene fra Rederiforbundet.
Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara kan fortelle at Spar Shippings reaksjon er stikk i strid med reaksjonene fra de andre rederiene som har blitt gjort oppmerksomme på bruk av fartøy i Vest-Sahara: «De andre rederiene vi har vært i kontakt med, har respondert veldig ansvarlig og godt. Spar Shipping er unntaket som bekrefter regelen om en ansvarlig norsk rederibransje,» sier Hagen.
Ny Tid har flere ganger forsøkt å komme i kontakt med administrerende direktør i selskapet Jarle Ellefsen for en kommentar, men har så langt ikke lykkes. En ansatt i selskapet som ikke ønsker å oppgi navnet sitt, kommer imidlertid med følgende kommentar andre gang Ny Tid ringer: «Det er mange påstander om oss, men du skal ikke tro på alt du hører. Vi er et lite selskap, og vi kan ikke stenge …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?

Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)