Redder verden med joystick


«Nyhetsspill» er en form for dataspill som brukes til politisk påvirkning.

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 2006-07-07

Det er krise i Det indiske hav. FNs matvareprogram må sende et team til øya Sheylan for å unngå at millioner rammes av en sultkatastrofe, og du er en del av teamet. Så beveger vi oss vestover til Afrika. Du er ikke lenger en FN-arbeider, men en tolv år gammel flyktninggutt i Darfur i Sudan. Her må du bruke kløkt og smidighet, og reagere raskt for å unngå geriljastyrkene når du henter vann til familien, og ellers gjøre ditt beste for å overleve i den enorme flyktningleiren.

Scenarioene kjenner du fra nyhetene, men dette er ikke virkelighet, men spillene «Food Force» og «Darfur Is Dying», iverksatt av henholdsvis FN og MTV. Begge er nettbaserte dataspill opprettet for å opplyse, undervise, propagandere og oppmuntre til kritisk tenkning rundt noen av dagens mest brennbare politiske spørsmål. Trenden kalles newsgaming.

– Fenomenet er ikke nytt. Det er lenge siden de første dataspillene av denne typen dukket opp, forklarer Gonzalo Frasca, forsker ved IT University i København.

Vi kan trekke linjene tilbake til 1800- og 1900-tallets brettspill med moralske og opplysende baktanker. For eksempel «The Landlord’s Game» fra 1904 – en forløper til «Monopol», som opplyste om utleie av fast eiendom og problemene det førte med seg. Innen dataspill har newsgaming også en overraskende lang historie.

– Du har for eksempel Chris Crawfords «Balance of Power» fra 1986, som handlet om diplomati og verdensfred. Samme mann sto bak «Balance of the Planet» i 1990, om miljøvernspørsmål. Dataspill slik vi kjenner dem i dag ble utviklet innenfor et tungt militært og politisert system. Det amerikanske militærets første fly- og krigssimulatorer var ikke ment for å undervise i politikk og historie, men har utvilsomt hatt både politisk og utdanningsmessig innvirkning, forklarer Frasca.

Abonnement halvår kr 450

Den største forskjellen mellom newsgaming i dag og tidligere, er at spillene i dag kan nå millioner av mennesker på kort tid via internett, mener spillforskeren. Han er en ivrig aktør innen newsgaming, og står blant annet bak terrorismespillene «September 12th» og «Madrid». I førstnevnte bekjemper du terrorister, bare for å oppleve hvor vanskelig det er å unngå å drepe sivile samtidig. Når de avdødes sørgende venner og slektninger deretter selv velger å ta opp kampen som terrorister, ender du etter bare noen minutters spill opp med en skjerm fylt med skyteglade terrorister.

Der «September 12th» ble …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)