Propaganda og tårer 


Vitalij Manskij gir oss unike blikk bak Nord-Koreas fasade – og det vi får se, er i sannhet et merkelig og forferdelig samfunn.

Under the Sun
Regi: Vitalij Manskij

Det er svært få som har vært i Nord-Korea. Ikke så rart, for et mer gjennomregulert og lukket samfunn skal du lete lenge etter. Det er vanskelig å komme inn, og er du der, fotfølges du av statlige vakter døgnet rundt. Hvert minste skritt overvåkes, noe den russiske regissøren Vitalij Manskij erfarte da han skulle lage sin film Under the Sun – en film det hadde vært umulig å lage om han ikke hadde akseptert å bruke manuset som nordkoreanske myndigheter selv hadde utformet. Det de ikke hadde kontroll over, er hvordan iscenesettelsen eksponerer kontrollregimet borgerne er under – og det er dette som er den røde tråden i Under the Sun.

Vaktene som følger Manskij og teamet hans, dukker opp innimellom, som teknikere på et filmsett som ved en feiltagelse har havnet i billedrammen. De to vaktene minner meg om de to mennene i Kafkas Prosessen som kommer fra ingensteder og anholder hovedpersonen uten at han vet hvorfor. De er der bare, med en autoritet og selvfølgelighet som ikke kan bli slike karakterer til del andre steder enn i Kafkas romaner og i diktaturer.

Landsfedrene ser deg. Landet og alt som skjer i det er som en fortelling fra de store diktaturers tider som, for de fleste av oss, er historie. Massesuggesjonen Kim Jong-un klarer å oppdrive – eller som hans befaling ikke kan annet enn å innfri, er vel riktigere å si …

- Advertisement -

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Kjetil Røed
Frilansskribent.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte