Presse-presset

Utenriksdepartementet får hundrevis av pressehenvendelser hver dag. Hvem får svar først?

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[journalistikk] Er det slik at store medier får bedre tilgang til kilder enn de mindre? Ny Tid spør pressede kilder om prioriteringer: Utenriksdepartementet, Gilde og informasjonsrådgiver i oslopolitiet, Jørn-Kristian Jørgensen. Vi ringer ham først.

– Hallo, dette er fra Ny Tid. Har du et minutt?

– Jeg sitter i en annen telefon, kan du ringe meg opp igjen?

Etterpå er det opptatt.

Så ringer vi Gilde.

– Hei, vi lager en sak om mediepress og priori-teringer …

– Ja, det vet jeg litt om. Nina Sundqvist, Gildes kommunikasjonsdirektør, humrer så vidt. Gilde har hatt over 10.000 medieomtaler i forbindelse med E.coli-saken i vår, rundt 3500 i måneden, mot normalt 250. Sundqvist påstår at de har prøvd å likebehandle mediene og at alle har fått svar, både de store og de små.

– Det irriterer meg at mediene ikke

aksepterte at vi var i krise. Journalister vurderer seg selv som jævlig viktige, og venter at vi skal hive alt vi har i hendene og bare betjene dem, sier hun.

På det mest hektiske var det 100 telefoner om dagen. Noen av journalistene var så irriterende at da Gilde så at de var de som ringte, ble de nedprioritert.

– Hvem var det, da?

Det vil ikke Sundqvist svare på. Hun sier bare at det overrasket henne hvem det var.

Rettferdig behandling

Hypotesen er altså at det er de store som blir prioritert: NRK, TV 2, Aftenposten, VG.

Medierådgiver og ekspolitiker Tor Mikkel Wara rister på hodet så vi kan høre det gjennom telefonen. Han har jobbet mye med næringslivet, og sier det gjerne handler om å nå ut til sine grupper.

– I næringslivet er Dagens Næringsliv mye viktigere enn VG, fordi de er reserverte i forhold til tabloidjournalistikk. Og fjernsyn er et medium mange føler seg uvel i. Det viktigste er å ikke bli misforstått. Det er to faktorer: Man ønsker å nå riktig målgruppe, og man ønsker en fair behandling, sier han, og legger til at kildene vet at dersom man lover mediene eksklusivitet, kan oppslagene bli større.

– Men når det virkelig brenner?

– Det er selvfølgelig situasjonsbestemt. I E.coli-saken var VG viktigst for Gilde, for å nå ut til flest mulig, sier Wara.

Klokka 12.59 ringer vi til Jørgensen i politiet igjen.

– Kan du ringe meg om et kvarter? spør han.

Klokken blir 13.15 og Jørgensen sier:

– Du, nå sitter jeg i et møte her …

Vi sender en e-post, så kan han ringe når det passer. Men når det passer for Jørgensen, sitter Ny Tid opptatt. Jørgensen sier på telefon-

svareren at politiarbeidet må prioriteres, men at de svarer pressen i tur og orden og så godt de kan, favoriserer ingen.

Walking and talking

Anne Lene Dale Sandsten, kommunikasjonssjef i Utenriksdepartementet (UD) er midt i en omorganisering i departementet. Hun sier det er 14.000 møter hver dag. Hun har et nytt møte om et kvarter.

– Det er en telefon i hver hånd. Hele døgnet, sier hun.

Hun har loset meg inn på kontoret sitt, telefonen har allerede ringt tre ganger, hun har bedt forværelset ikke sette over telefoner til kontoret. Sandsten ler når hun hører antall telefoner til Gilde.

– 100 pressehenvendelser på én dag, det er en helt vanlig dag for oss. Sprenger det en bombe, kommer vi raskt opp i 300, sier hun, og legger til at UD selvsagt synes det er bra med «stor oppmerksomhet rundt utenrikspolitikk».

Det har vært mye. Det har vært tsunami og karikaturtegninger og internt bråk og omorganiseringer og ny, populær utenriksminister. Søker du på «UD» i tekstbasen A-tekst, får du opp nesten 6000 artikler siden nyttår. Sandsten sier de har hatt en bratt læringskurve, og at de har blitt veldig proffe på krisekommunikasjon.

– Hvordan prioriterer dere?

– Vi prøver å svare alle som ringer – og å tilfredsstille alle. Vi prioriterer nok mer etter type intervju enn størrelse på medier. Ministeren er mer tilgjengelig til saksintervjuer enn såkalte profil- og portrettintervjuer.

Mobiltelefonen ringer.

– Prioriteres de største mediene når tiden blir knapp?

– Ja, det er klart vi arbeider strategisk for å få ut vårt budskap til flest mulig. Men vi prøver å prioritere i rettferdighetens navn, sier hun.

– Så når TV 2 har fått mye tid en dag, prioriterer dere NRK neste gang?

– Ja. Jeg er ihuga kantianer, jeg tenker at det må være rettferdig, ja, sier Sandsten.

Mobiltelefonen ringer igjen.

Sandsten sier journalister flest er profesjonelle, at man er avhengig av godt samarbeid, og at det er mye enklere når det er en toppsak om gangen, for da vil alle ha svar på de samme spørsmålene. Det kommer en kollega inn på kontoret.

– Nå er jeg for seint ute, igjen.

Sandsten ler.

– Vi får snakke på vei ned dit. Walking and talking, det er sånn de gjør det i Presidenten, det, he, he.

Damene forsvinner, klikk, klakk nedover trappene.

Sliter

Vi ringer Jørgensen i politiet igjen. Klokken 13.50, 13.54, 14.07 er det opptatt. 14.11 løftes røret.

– Ja, hallo, det du har vært vitne til akkurat nå, det er det vi sliter med. Når det skjer noe i byen som påkaller oppmerksomhet, ringer det hele tiden. Det er ingen her som ikke vil snakke med pressen, men vi skal først og fremst utføre politiarbeid, sier Jørgensen.

Østlandssendingen og Aftenposten ringer mest. Når det skjer store ting, kontakter politiet selv medier som har meldt seg på en liste. I tillegg ringes nyhetsbyråene NTB og ANB.

– NTB forstår viktigheten av dette. At noen journalister ikke får til den vinklingen eller saken de ønsker, kan vi dessverre ikke gjøre noe med, sier Jørgensen.

Nylig hadde han en samtale med de mediene som ringer mest. Han sier de jobber for å bli bedre, med å bruke internett, holde pressebriefinger. I høst skal det bygges et eget pressehjørne på Politihuset.

Noen dager seinere ringer vi for å sjekke sitater. Jørgensen vil gjerne ha med at politiet har en klar policy på hvilket nivå de uttaler seg på, alt ut fra ansvarsområde: det strategiske, praktiske – og operative. Vi sier vi skal prøve å få det med.

– Og du, bare ring meg hvis det er noe, sier Jørgensen.

---
DEL

Legg igjen et svar