Å stemme frem en president er en selsom affære. Skal man ta til takke med å la seg overtale, eller skal man kreve mer – altså la seg overbevise gjennom saksforhold? Verdens viktigste presidentvalg i nyere tid – Kennedy, Nixon, Clinton, Obama og nå Trump – har så til de grader vært preget av følelser. La oss derfor forsøke å kikke bakenfor amerikansk «showbiz»:

Vår metode er å gå gjennom en rekke dokumentarfilmer rundt presidentkampanjene. For hva var presidentkandidatenes konkrete programmer for et fremtidig USA, altså de politiske sakene som skulle fremmes? Er disse sakene (eller gjennomføringen av dem) mulig å få øye på bak retorisk overtalelseskunst med glitrende sjarm, glisende fjes og glatte håndtrykk?

Kampanjene er ikke nødvendigvis demokratifremmende. I det allestedsnærværende mediesamfunnet vi har hatt siden Kennedy, har dessverre opplyst debatt – forutsetningen for et demokrati eller folkestyre – måttet vike for underholdning. Scenelyset blender, mange lar seg lure og tror virkelig at en mer eller mindre sjarmerende ny leder skal hjelpe nettopp en selv. Slik kan Trump i sine siste kampanjevideoer plutselig stjele William Sanders slagord om å skulle hjelpe dem som er uteglemt – noe man aldri burde tro at han kan eller vil gjøre som president. Underbetalte arbeidere vil så gjerne tro på bedre tider, de lar seg lokke av den uteblivende amerikanske drømmen. Men virkeligheten sier noe annet: Bare snakk med den hardtarbeidende vaskekonen på Trumps nyeste luksushotell i det ombygde Posthuset i Washington DC (oppusset for 1.8 mrd kr): Om vi hadde trodd at lønnen var ok? Nei, hun er grovt underbetalt.

John F. Kennedy. Lyver da presidenter om fremtiden de skal styre bare for å nå det ovale kontoret? Eller har det vært mange oppriktige planer som bare har vist seg umulige å gjennomføre uten Kongressen og Senatet med seg? Er det bare enorme kampanjer med hope & change som slagord? Er kampanjene virkelig bare glansbilder hinsides virkeligheten når vi våkner dagen derpå?

Abonnement kr 195/kvartal

La oss starte undersøkelsen med å følge John F. Kennedy i dokumentarfilmen Primary (Robert Drew, 1960) på kampanjetur. Hans kampanjeleder sier fra baksetet i en bil: «It’s a great dream, the dream of becoming president of The United States!» Men …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?