Post-apokalyptisk animasjon


VARSKO: Kan en håndmalt animasjonsfilm formidle uroen ved et varslet klimakollaps?

Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 2019-12-02
Ras
Regisør: Simone Hooymans
(Norge)

I sin korte animasjonsfilm Ras maler Simone Hooymans fram urovekkende bilder. Skyskrapere og hele metropoler raser og synker i havet som det nye Atlantis, mens et annet bølgende hav er befolket med avrevne hender som stikker opp. Det ligger mye symbolikk i de mange utstrakte håndflatene og knyttede nevene: Neven som kampsymbol ledsages av den mildere utstrakte hånden.

Ras får oss uvegerlig til å tenke på klimakrisen, men den vekker også en indre uro.

Både naturens og sivilisasjonenes forlis danner rammen rundt disse symbolene. Budskapet er å finne i tolkningen. Nordlyset i fiolett og magenta kan tydes som en kjølig, transparent allegori for skjærsilden. En mørkere, øde sekvens gir assosiasjoner til T.S. Eliot og hans Waste Land – et ubeboelig ødeland etter krig, like fullt preget av …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal