En av filmene som fikk mest oppmerksomhet på Sundance filmfestival i februar, var den norskregisserte Kunstneren og tyven av Benjamin Ree.
Oslos innbyggere husker kanskje kunsttyveriet i april 2015, da den tsjekkiske kunstneren Barbora Kysilkova (Barbar) holdt på med forberedelsene til en utstilling hun skulle ha hos Galleri Nobel på Frogner. Ved lunsjtider brøt to tyver seg inn i galleriet og fjernet møysommelig to store lerreter, stift for stift, fra rammene de var montert i. Takket være overvåkingsvideoer fikk politiet fatt i de to tyvene, men maleriene Swan Song og Cloe and Emma ble aldri funnet.
I filmen ser vi hvordan Kysilkova bevitner forbrytelsen via overvåkingsvideoen: «De surret dem med tau – tape og tau rundt lerretene!» utbryter hun. Meta-observasjonen setter tonen for filmens skiftende perspektiver.
Ufattelig premiss
Filmer om kunsttyverier er ikke noe nytt. Forfalskninger, tyverier, juridiske disputter om rettigheter, ukjente genierklærte kunstnere – historiene har funnet veien til filmlerretet, . . .
Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)