Portrett av en barnearbeider

Tusener av småjenter helt ned i 6-årsalderen sendes fra sine lutfattige hjem på landsbygda til hovedstaden for å tjene noen lusne skillinger. Der utbyttes de under bører som kan knekke selv en kraftig voksenrygg.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør.

Kayayo – de levende handlekurvene

Mari Bakke Riise

Norge

Filmtittelen trigger; et slags heslig paradoks, en sammensmeltning av menneskelig slave og selvtransporterende vareberg. Spinkle småjentekropper som bærer monstrøse lass på hodet går søvngjengeraktig etter ferme, oppstasede afrikanske madammer. Skjør nakke under blytung bør. Tyngdeloven trosses i det støvete, skitne og støyende markedet i Accra i Ghana. Virkeligheten er mer nådeløs enn fantasien.

Sterkt bevegende. Oscarnominasjonen av den allerede prisbelønte norske dokumentarfilmen reaktualiserer den. Unikt er det at den kun er 33 minutter lang og stiller i kortdokumentarkategorien.

Det familiedrevne produksjonsselskapet Integralfilm har hatt internasjonal gjennomslagskraft en god stund. Blant tidligere markante filmer er Manislam og En ballong til Allah, som begge kjennetegnes ved fokus på minoritetsproblematikk, kjønns- og seksualitetsvinkling samt fengende formspråk med blendene poetiske innslag. Kayayo holder seg også innenfor dette prismet.

I Kayayo er kamerablikket rettet mot den systematiske og historiske arbeidsutnyttelsen av småjenter i Ghana. Regissøren har funnet en usedvanlig varm og livskraftig hovedperson; 8 år gamle Bamunu. Filmen kretser rundt henne og hennes livssituasjon. Hun blir en representant for de mange «Kayayos». Kamera har hennes fulle tillit – hele følelsesspekteret kommer frem og trekker oss rett inn i Bamunus verden. En verden full av svik og mangel på kontroll, men også Bamunus gryende trassige bevissthet om urett.

Perfekte ofre. En kjøttfull kvinne ruver over barnet som akkurat har blitt befridd for den umenneskelige børen. Lyden av noe som knuser er påskuddet kvinnen har ventet på. Raskt holder hun frem betaling mindre enn «tariff». Bamunu ser måpende på myntfornærmelsen. Hun har opplevd dette før; denne gangen skal ikke den sleipe kunden slippe så lett og Bamunu prøver å stirre henne i senk. Men kvinnen løfter hånden hyttende mot henne. Skrikende jager hun den lille levende handlekurven vekk. Hun trenger ikke jenta lenger nå som børen er vel fremme. Det er nok av andre å ta av der hun kommer fra. Det er som et Charles Dickens-mareritt.

Jobben er gjort, og skrikende jager den kjøttfulle kvinnen den lille levende handlekurven vekk. Det er som et Charles Dickens-mareritt.

Datteren min på 12 ser sammen med meg. Hun er forferdet. Lurer på om dette er virkelig. Skjer dette i det ekte livet? «Ja, det er dokumentar», svarer jeg. Men er de ikke skuespillere da? «Nei.» «Forferdelig! De blir jo lurt!» Filmen treffer som et magespark og ryster fra første stund.

Jentebarna er helt uten rettigheter eller beskyttelse. Bamunu kan selv ikke trygt oppbevare pengene hun sparer, og har de derfor hos en Madam. Men siden Bamunu hverken kan skrive eller regne har hun ingen oversikt over hvor mye hun har spart opp eller om noe forsvinner – hvilket det gjør. Det er tydelig at Madammen delvis ser på pengene som sine – en dag skjeller hun til og med ut Bamunu for å tjene for lite. «Urettferdig!» roper det ved siden av meg fra norsk barnemunn. Jeg er stum. Bamunu med det herlige levende ansiktet er så lett å bry seg om. Smerten hennes smitter. Den har vart lenge – to år har hun vært hjemmefra og er så inderlig lei og sliten. Hun strever og strever, men får ikke til å spare noe særlig.

Barnelek. Livsfriske Bamunu vet råd. Sammen med en venninne – en annen handlekurv – drar de til havet. Den ramsalte havguden kan hjelpe dem hvis de bare ofrer litt av blodslitpengene til de salte bølgene. «Ikke kast pengene i havet!» Datteren min er i harnisk – de får jo ingenting igjen for det, tvert imot. Forsiktige repliserer jeg at drømmer kan være alt du har i en uholdbar situasjon.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here