Polsk filmkunst på plakaten

Under årets filmfestival i Krakow ble den polske plakatkunstneren Andrzej Pagowski feiret med en stor retrospektiv utstilling.

Kaisa Ytterhaug
Ytterhaug er journalist i Ny Tid.

Ettermiddagssolen er varm i Krakow sent i mai. Jeg har trukket inn på kunstskolen Jan Matejko Academy of Fine Arts i sentrum av Krakow, for å se en utstilling med filmplakater i galleriet, Galeria ASP. I samarbeid med årets filmfestival – den 58. i rekken – er det denne maidagen en finissage av utstillingen Plakat Filmowy, som åpnet 26. april. Utstillingen presenterer det internasjonalt anerkjente filmkunstarbeidet til polske Andrzej Pagowski (65), som har gjort det til en livsvei å utforme filmplakater.

Filmplakatkunsten var på sitt høydepunkt på 80-tallet, men i 1989 – og etter murens fall – endret kulturen seg i den polske filmbransjen.

Det er ikke ofte en filmplakat får såpass stor anerkjennelse at den stilles ut. Men så er vi i Polen, som har en lang tradisjon i å gjøre kunst ut av filmplakater, og kunstneren – som har noen av verkene sine utstilt på Centre Pompidou i Paris og MoMA i New York – er mannen bak Wolf’s Smile, kåret av MoMA som ett av de 100 viktigste kunstverkene etter 1980. 

Østeuropeisk filmplakatkunst

Filmplakater er stort sett ment å markedsføre filmene de illustrerer, og kanskje ikke tiltenkt å være kunst i seg selv. I Øst-Europa har plakatkunst derimot vært helt fremst i århundrer – og spesielt i Polen – hvor det har vært tradisjon for å tolke og utforme egne filmplakater til kjente Hollywood-filmer. Filmplakatkunsten var på sitt høydepunkt på 80-tallet, men i 1989 – og etter murens fall – endret kulturen seg i den polske filmbransjen, og produsentene ønsket nå mer kommersielle filmplakater. Ofte ble det spenstige visuelle blikket og håndskriften borte, og plakatene ble isteden enklere og mer grafiske i uttrykket. Dette rammet mange av de polske kunstnere hardt, noe man også kan lese av filmplakatene. 

For å møte de nye kommersielle kravene startet Pagowski sitt eget reklamebyrå og fortsatte med å lage plakater for film og teater. Utstillingen i Krakow er en hyllest til filmen og Pagowskis plakatkunst. Pagowskis arbeider er ellers å se i den faste utstillingen i det polske filmmuseet i Lodz, sentralt i Polen. Byen er Polens hovedsete for filmindustri, og stedet der Krzysztof Kieslowski, Andrzej Wajda, Roman Polanski og en rekke andre regissører og filmfotografer er utdannet.

40 år som aktiv kunstner

I forbindelse med utstillingen holder kunstneren denne varme ettermiddagen i mai først en masterclass på skolen for festivalens publikum, før hans finissage av utstillingen. 

På vei for å finne masterclassen har jeg passert kjølige rom inne på kunstskolen, med engasjerte studenter fordypet i arbeid med skulptur eller maleri. Skolen er oppkalt etter en av Polens mest kjente malere, Jan Matejko, og her blir noen av Polens kommende kunstnere formet. Kanskje sitter en fremtidig Pagowski nå i auditoriet i andre etasje for å la seg bli inspirert av det omfattende arbeidet til plakatkunstneren?

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.