Politisk filmrevolusjon


Klassekamp, sameopprør og flyktningskjebner. Står norsk film foran en politisk renessanse?

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 2006-02-24
[filmbølge] Vi er på Larvik jernbanestasjon en gang på 1970-tallet, og gymnaslærer Knut Pedersen kaster for første gang sine øyne på Nina Skåtøy. Den revolusjonære professordatteren fra Oslo åpenbarer seg i en symfoni av kampsanger, røde faner og Mao-luer, og Pedersen innser at også han kan bli del av en verdensomspennende, revolusjonær bevegelse. De neste årene av sitt liv vier han til AKP (m-l), Nina Skåtøy og den politiske klassekampen.

Fredag var det norgespremiere på Hans Petter Molands filmatisering av Dag Solstads roman Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, og ved flittig kryssklipping mellom Mao og hans disipler på Den himmelske freds plass og den politiske hverdagen i Larvik på 1970-tallet minner filmen oss om hvordan ml-bevegelsen så på seg selv som et ledd i en verdenskamp. Gymnaslærer Pedersen er også startskuddet for en ny bølge politiske filmer i Norge.

En politisert verden

– Når vi lever i en så ekstremt politisert verden hadde det vært svært merkelig om vi ikke fikk flere politiske filmer. At politikken nå kommer sterkere inn i norsk film, minner om det vi har sett i norsk litteratur de siste seks-sju årene, mener Nikolaj Frobenius, langfilmkonsulent i Norsk filmfond.

Filmfondet har nå delt ut penger til flere filmer som skal grave seg ned i storpolitikk for å vise enkeltskjebnene som skjuler seg bak. Nils Gaup lager film om Kautokeinoopprøret i 1852, Petter Næss og Marius Holst er i gang med spillefilmer om flyktninger fra henholdsvis Kurdistan og Kosovo, mens Thomas Robsahm har fått støtte til kinodokumentaren Moderne slaveri, om ofrene i kjølvannet av nyliberalismens økonomiske politikk. Frobenius trekker fram nettopp dokumentarfilmen som en viktig banebryter.

– Den internasjonale dokumentarfilmen har de siste årene beveget seg vekk fra privatsfæren, og funnet tilbake til sitt gamle politiske og sosialbevisste jeg. Dette gjør seg nå gjeldende også på fiksjonsfeltet, uten at det ender opp i en dogmatisk eller ideologisk type film.

Abonnement halvår kr 450

Menneskeskjebner

Bak Molands fargesprakende kommunist-kitsch i Gymnaslærer Pedersen gjemmer det seg tragiske skjebner. Som i internasjonale filmer som Paradis nå, Skilpadder kan fly, Syriana og München er det de personlige historiene bak storpolitikken som er viktigst for den norsk-kurdiske filmskaperen Hisham Zaman. I fjor gjorde han suksess med den …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)