Bestill høstutgaven her

PIER PAOLO PASOLINI: En lang plan-séquence: film og virkelighet

PASOLINI: 100 år: I anledning jubileet for Pier Paolo Pasolinis fødsel (5. mars 1922) har NY TID valgt å trykke et essay over en tematikken mellom makten og den undertrykte – slik den er gjennomgående i hans store filmproduksjon.

Pasolinis filmer kan tolkes som en lang plan-sequénce, en «kontinuerlig sekvens» med kamerablikket på virkeligheten. Uansett hvor allegoriske eller realistiske filmene hans er, tilsvarte de et langt, kontinuerlig analytisk blikk på Italias historie fra 1950-tallet til 1970-tallet. Kanskje hele Pasolinis liv er en eneste plan-sequénce, fra han ble født 5. mars 1922 frem til natten til 2. november 1975, natten med det fremdeles uløste omicidio Pasolini, mordet på Pasolini.

Morgenen etter Pier Paolo Pasolini død publiserte alle italienske aviser et bilde av det mørbankede liket, med kunngjøringen av at den skandaløse poeten var blitt funnet . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Marco Gargiulo
Professor of Italian linguistics, language and culture at the University of Bergen.

Relaterte artikler