Peter den stores abdikasjon?

En prisbelønt provokatør – beskyldt for å være medansvarlig for grusomhetene under Bosnia-krigen – har muligens skrevet sitt siste verk.

Eckhoff er fast anmelder for Ny Tid.
Email: ranveig.eckhoff@posteo.net
Publisert: 2017-12-01
Die Obstdiebin
Forfatter: Peter Handke
Suhrkamp Verlag, Tyskland

Den østerrikske suksessforfatteren Peter Handke, som fyller 75 år 6. desember, tilhørte i sin ungdom protestgenerasjonen, gjerne iført mørke briller og med langt hår. I dag likner han heller en litt melankolsk professor, men fremdeles tilhører han den opprørske generasjonen. Med egne ord – fra den nyutkomne romanen Die Obstdiebin («Frukttyven»): «Å være en som står utenfor loven, en som er forbudt, definerer hele min eksistens.»

Litterær ugagnskråke. I særlig grad klarte Handke å provosere offentligheten under krigen i Bosnia 1992–95 – da det ble rapportert i overflod om skjensler begått av bosniske serbere, om folkemord i Srebrenica og om ekstrem brutalitet utført av vaktene i dødsleiren Omarska. I denne sammenheng publiserte Handke sitt kontroversielle skriftstykke Eine winterliche Reise zu den Flüssen Donau, Save, Morawa und Drina oder Gerechtigkeit für Serbien («En vinterlig reise til elvene Donau, Save, Morawa og Drina, eller rettferdighet for Serbia»), som for mange gjorde forfatteren til en kulturens persona non grata. Fiendefrontene nådde helt til Norge da Handke i 2014 skulle motta Ibsenprisen for sitt livsverk. En opphetet debatt oppsto omkring Handkes antatte forsvar av serberne og Slobodan Milosevic. Forfatteren hadde kalt Srebrenica-massakren en avskyelig hat- og hevnakt, men unnlatt å bruke ordet «genocid». Han ble deretter beskyldt for å være medansvarlig for grusomhetene.

Handkes kosmos er ikke et døende univers – det er sanselig ned til siste molekyl; intet fenomen er for prosaisk, ingen detalj for ubetydelig.

En poets selvforsvar. Peter Handke fikk støtte av en av sine store beundrere, Karl Ove Knausgård, som umiddelbart stilte seg på barrikadene. Herfra talte han mot en kompakt norsk kulturelite: «Nå når Handke demoniseres i norske medier, og helt uhyrlige og sykelig tendensiøse lesninger tas for god fisk i kulturredaksjonene, er det viktig å huske på at han aldri har drept noen.» Likevel – uttrykk som «amoralske utglidninger» fulgte Handke i hans politisk-dikteriske arbeid. Dette arbeidet var imidlertid alltid først litterært, deretter politisk. Engasjementet under Balkan-konflikten var dertil også styrt av hans personlige nærhet til temaet, gjennom hans egne slovenske røtter. Han foretok mange reiser til regionen, der han møtte mennesker på begge sider, inklusive krigsforbryteren Radovan …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?

Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.