Ghostland. Regi: Simon Stadler

En periferi så perifer at det er ufattelig


Ghostland er en antropologisk dokumentar og roadmovie av høy kunstnerisk kvalitet – men tillitsforholdet mellom filmskaper og publikum skurrer.

Email: trond.solberg@ibsen.uio.no
Publisert: 2017-03-16
Ghostland.

Simon Stadler ()

Ghostland er en tysk dokumentarfilm som delvis tar utgangspunkt i hverdagslivet hos en urbefolkningsgruppe i Namibia, nærmere bestemt Ju/›Hoansi-stammen, som har livnært seg av jakt og sanking i Kalahariørkenen Namibia i 25 000 år. Delvis beskriver filmen en reise enkelte representanter for stammen foretar sammen med Walter, som arbeider for en frivillig organisasjon og filmteamet.

Werner, en svært sympatisk representant for en ikke navngitt frivillig organisasjon, stiller angivelig en buss til rådighet for en gruppe som har gått med på å utforske nasjonen de utgjør en svært ubetydelig del av: Namibia.

Reisen er initiert av den frivillige organisasjonen. Ideen til filmen er utarbeidet av av Simon Stadler og Sven Methling. Stadler er utdannet «historisk etnolog» og Methling er samfunnsgeograf. Catenia Lermer, interiørarkitekt og sanger, er kreditert som medregissør. Resultatet av reisen er en antropologisk film som også har høy kunstnerisk kvalitet.

Fra innledningens første sekunder konfronterer filmskaperne oss med et kulturelt havari. Vi blir presentert for en gruppe voksne og barn iført buskfolkets «tradisjonelle» klær; mer eller mindre nakne individer kun ikledd lendekleder som dekker de mest private delene av underlivet. Denne gruppen i all sin menneskelige nakenhet står utenfor et høyt gjerde og ser åpenbart for første gang et stort passasjerfly lande på en flyplass. Dette kulturhavariet blir formidlet i form av Ju/›Hoansi-folkets lune, humoristiske og dypt empatiske måte å betrakte den utviklingen de ufrivillig er en del av på, og de situasjonene de kommer opp i ved å delta på reisen som er igangsatt av den tyske frivillige organisasjonen.

Ingen belønning. Filmskaperne tilbyr publikum bevegelige bilder og lyd fra en periferi som er så perifer at det nesten er ufattelig. Trioen maksimerer den brechtianske fremmedgjøringseffekten ved at replikkene i filmen mer eller mindre utelukkende er fremført på Ju/›Hoansienes språk og formidlet med engelsk undertekst. Denne fremmedggjøringen fordobles av at Ju/›Hoansiene også fremstilles som fremmede i sitt eget liv.

Abonnement halvår kr 450

Ghostland er en morsom film, fordi kontrastene som vises er absurde. Idet Ju/›Hoansi-reisefølget ankommer et hotell bygget ved et felt av helleristninger hogget i fjellet av Ju/Hoansienes forfedre – et helleristningsfelt under beskyttelse av UNESCOs …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)