GIZA, EGYPT, 20061025: Peer Gynt i Bjarte Hjelmelands skikkelse i stykkets 4. akt der Peer er blitt "selvets" keiser, under generalprøven i Peer Gynt-oppsetningen foran Sfinksen og Pyramidene i Giza ved Kairo. Premieren er torsdag kveld. Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Peer Gynt 150 år – men lever i beste velgående


Med den nasjonale satiren Peer Gynt laget Ibsen en katalog over såkalte «norske verdier»: trangen til å drømme seg vekk, ambivalens, løgn, stormannsgalskap og en solid porsjon egoisme.

Eivind Tjønneland
Idehistoriker.
Email: e-tjoenn@online.no
Publisert: 2017-11-10

14. november for 150 år siden utkom vårt nasjonaldrama Peer Gynt på Gyldendals forlag i København. Med stykket kritiserte Ibsen norsk nasjonalromantikk på en nasjonalromantisk måte.

Skepsis til nasjonal kitsch og overdreven Norges-dyrkelse hadde Ibsen hatt fra første stund. Da han i 1851 utga tidsskriftet Andhrimner sammen med Aasmund Olavsson Vinje og Paul Botten-Hansen, slaktet han den nå glemte forfatteren P.A. Jensens drama Hulderens Hjem. Stykket var så overdrevent nasjonalt at det parodierte seg selv, akkurat som åpningen av Lillehammer-OL i 1994: Det var fullt av «national Flitterstas». Ibsen fremholdt at den nasjonale forfatter i stedet skulle «meddele …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal