Bestill høstutgaven her

På vandring gjennom kirkegården i Port-au-Prince

Gede Vizyon
HAITI/VOODOO: En ung haitier ved navn Britis filmet en av de mest bemerkelsesverdige dokumentarfilmene nylig. Men det er først halvveis ut i filmen at selv den mest årvåkne seer oppdager hvem – eller hva – det

Det forbløffende kameraarbeidet i Gede Vizyon resulterte likevel ikke i medlemskap i noen fotografiforening – slike organisasjoner har en tendens til å ekskludere firbente medlemmer. Britis er en geit. I filmen besøker og utforsker Britis kirkegården Grand Cimetière i Port-au-Prince på Haiti – et permanent hjem for mange av hans slag, så vel som for tallrike mennesker, både levende og døde.

Britis ble utstyrt med seletøy og et GoPro-kamera og var dermed satt i stand til å forevige for ettertiden sine vandringer gjennom en kirkegård som er bestrødd med gravstøtter. Geitas tjenester var leid inn for en dags opptak av en kunstnertrio – Steevens Simeon fra Haiti og to stødige brasilianere, Jefferson Kielwagen og Marcos Serafim. Dette skjedde under den femte Ghetto Biennale i Port-au-Prince – et nøkternt motstykke til den store og relativt overdådige Venezia-biennalen.

Baron Samedi er kanskje  den mest  berømte av alle vodouvesener.

Resultatet av opptakene ble deretter redigert ned til en 15-minutters film kalt Gede Vizyon, som ble presentert i 2018 ved en rekke visninger og festivaler i USA, Storbritannia, Nederland, Brasil, Israel, Serbia og Haiti.
. . .

Kjære leser. Du kan lese artikler fritt via en leserkonto basert på din epost. (Om du er abonnent allerede, logg deg inn.)

Neil Young
Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisement -spot_img

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte