Chèche lavi / Looking for life Regissør Sam Ellison

På leting etter livet i grensebyen Tijuana

IMMIGRASJON: Mens demokrater, republikanere og presidenten i USA krangler om en grensemur, viser Chèche lavi hva lunefulle politiske tiltak betyr for alminnelige mennesker.

Willemien w. Sanders
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.
Email: willemienwsanders@gmail.com
Publisert: 01.04.2019
Chèche lavi / Looking for life

Sam Ellison (USA/Mexico/Haiti)

Etter en 35 dagers lang nedstengning av statsapparatet i USA, til en kostnad av nesten 6 milliarder dollar, er virksomheten gjenåpnet – i det minste midlertidig. Samtidig truer president Donald Trump med unntakstilstand idet han har gjort sin etterlengtede grensemur til et spørsmål om nasjonal sikkerhet. På den andre siden av grensen fortsetter mennesker i mellomtiden å forsøke å komme seg lovlig inn i USA på jakt etter et bedre liv, slik den evige «American Dream»-reklamen inviterer dem til å gjøre. Mens nyhetsankere prøver å følge den pågående krangelen mellom presidenten, politikere og talkshow-verter og fortsetter å gjøre narr av situasjonen som svar på hver ny kunngjøring (og Twitter-melding), berører den tilsynelatende lunefulle politiske beslutningen mange av disse alminnelige menneskene – en dynamikk som i stor grad er oversett.


Etter en innledning om forholdene for haitiske migranter ved grensepunktet Tijuana-San Diego, rekonstruerer filmen vennskapet mellom Robens og James, men også slutten på dette vennskapet, i fire akter. Mens Robens verken har etterlatt seg hjem eller familie på Haiti, drømmer James om å gjenforenes med sin forlovede, som bor i Florida. Filmen følger de to mens de venter, diskuterer framtiden, krangler om basketball og omgås med andre.

Ny virkelighet under ny president

Sam Ellison, som er en erfaren fiksjonsfilm-fotograf, står for opptakene. I lange takninger observerer han de to mennene, visualiserer nærheten mellom dem og ensomheten deres i lengre og kortere opptak. Filmens monologer går hånd i hånd med en observerende visuell stil, mens det meste av faktainformasjonen presenteres som tekst.

Chèche lavi / Looking for life
Regissør Sam Ellison

Jeg traff Ellison under den internasjonalefilmfestivalen i Rotterdam i år, der han fortalte meg at teamet arbeidet tettpå Robens og James om scenene i filmen. Dette fungerte godt inntil James blesluppet inn i USA og forsvant. Ellison forteller om hvordan teamet prøvde å fåkontakt med ham og til slutt fant ut at han var blitt flyttet fra det enefengselet til det andre, med håndjern på som en kriminell – uten adgang tiladvokat. Etter hvert blir James sendt tilbake til Haiti, der teamet finner hamgjenforent med familien sin, og hvor reisen hans begynte.

I mellomtiden kommer en ny president tilmakten, og landets immigrasjonspolitikk endres øyeblikkelig. TPS opphevesmidlertidig, og skal avskaffes i år. Det gjør at Robens sitter fast i Tijuana,der han fremdeles venter på å bli intervjuet. Uten noe annet sted å dra tilbestemmer han seg til slutt for å prøve å livnære seg i den meksikanskegrensebyen.

Ny Tid i julegave

Istedenfor ålegge vekt på hovedpersonenes vanskeligheter i fortiden, tragediene de haroverlevd eller deres heroisme, som uten tvil kan trekkes fram, fokuserer Chèche lavi på nåtiden, og framstiller på dennemåten Robens og James som helt ordinære menn. Uten et bakteppe av musikk somville bidratt til å frambringe bestemte følelser hos publikum, velger Ellisonistedenfor beskjedne temaer: «Opprinnelig ønsket jeg ikke å legge på musikk idet hele tatt. Men etter å ha diskutert filmen med en komponistvenn i noen årble vi enige om å samarbeide om et musikkpartitur. Personene er fremmede ogspråket deres ukjent; forhåpentlig hjelper musikken til å gjøre historien derestilgjengelig.»

[/mepr-active]
… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.