Bestill sommerutgaven her

På bordellets pauserom 

Månedens strømming av dokumentar for abonnenter

Se hele filmen, klikk her.

Gode filmer baserer seg ofte på relativt enkle, klare og fortrinnsvis også originale ideer, enten de er fiksjonsfilmer eller dokumentarer. Et ypperlig eksempel på dette er den sveitsiske filmen Venusia, regissert av Louise Carrin. Den 35 minutter lange dokumentaren er i sin helhet filmet i et røykerom på en arbeidsplass i Genève, hvor den kun viser en ansatt og hennes sjef i mer eller mindre triviell passiar. I seg selv ikke noe dumt utgangspunkt, men det er først når man legger til at denne arbeidsplassen er et bordell (for øvrig av den formodentlig litt mer «luksuriøse» typen), at ideens styrke og særegenhet blir åpenbar.

Mørkt bakteppe. De to kvinnene er den prostituerte Lena, som opprinnelig er fra et tidligere jugoslavisk land, og Madame Lisa, den sveitsiske bestyreren av stedet – som heter det samme som filmen. Venusia handler dog ikke først og fremst om prostitusjon, som snarere er et konstant tilstedeværende bakteppe. Isteden er filmen en studie av vennskapet mellom de to kvinnene, hvilket også bidrar sterkt til filmens nevnte styrke og særegenhet, samt til dens varme og til dels lune humor.

I tillegg handler det om . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Du vil kanskje også like