Øyeblikk inn i andres lidelse

DOKUMENTARFOTO: Anledningen er der nå for å se hva profesjonelle dokumentarfotografer gjør.

Truls Lie
Ansvarlig redaktør i Ny Tid
Email: truls@nytid.no
Publisert: 10.09.2019
           Norwegian Journal of Photography
Forfatter: Rune Eraker Laara Matsen Espen Rasmussen
Fritt Ord, Norge

17 / 100 SEO Score

Det å fotografere, ta et snitt ut av tiden, er ikke det noe alle gjør konstant for tiden? Er derfor en dokumentarfotograf med sitt kamerautstyr mer spesiell enn øyeblikksbilder av høy kvalitet i situasjoner tatt med folks allestedsnærværende smarttelefon?

Norwegian Journal of Photography nummer 4 har samlet bilder fra  åtte profesjonelle fotografer mellom to permer. Boken er utkommet i samarbeid med utstillingen Norsk dokumentarfotografi på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden – som skal tilby «alternative måter å se og forstå hendelser og situasjoner som former verdenen vi lever i.» Vel, vurder selv hva det alternative skal kunne være. Utstillingens over 30 fotografer viser dokumentariske uttrykk innenfor reportasjefotografi og samtidskunst, ifølge kurator Susanne Østby Sæther. Prosjektet er støttet av Fritt Ord, som ønsker å hjelpe fram dokumentariske utrykk i samtiden.

FOTO: FRED IVAR KLEMETSEN

Fotografene i Norwegian Journal of Photography – hvor minst halvparten er utstilt på Høvikodden — forsøker ifølge forordet å arbeide essayistisk. Som Gerry Badger skriver, er fotografiene deres også «seriøse» – altså gjennomtenkte arbeider. Essays betyr å teste eller eksperimentere. Spør deg selv om «essay» passer på arbeidene, da betegnelsen også betyr det å bringe inn så vel erfaringer som refleksjon, direkte dialog, og gjerne i kjernen noe kjettersk – slik filosofen Theodor W. Adorno en gang definerte det litterære essayets eksperimenterende natur.

Trist og personlig

Fred Ivar Klemetsen ledsager bildene med en lengre fortelling knyttet til sin billedserie i svart-hvitt – han har reist verden rundt. Samtidig har han også valgt seg flere tidsreiser, der han vender tilbake til tidligere steder han har vært og mennesker han kjenner. Som bildet av kvinnen i sengen, som 20 år senere igjen kikker i kameraet . Men hve med kjærlighetslivet til mannen som har hatt mange menn og gutter i sitt liv, er det interessant eller blir det i dag trivielt? Bildenes komposisjon er der i det minste, i tillegg til at du føler fotografens nærvær og tilliten han har oppnådd som fotograferende.


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Gratis prøve