Overvåking døgnet rundt

Overvåking

Big data er det nye gullet. Alt fra kaffemaskiner til legoklosser kan utstyres med sensorer for datainnsamling.

Utviklingen innenfor såkalte big data – store datasett som vanskelig kan analyseres på grunn av størrelsen og kompleksiteten – innebærer at firmaer i nær fremtid kan drive konstant overvåking av mennesker. Brukerundersøkelser er ikke noe nytt, men omfanget av brukertesting vi ser i dag, er helt nytt. Og testingen er i ferd med å vokse eksponentielt når det som kalles «tingenes internett» – unikt identifiserbare objekter og deres virtuelle representasjoner i en internettliknende struktur – kobler andre produkter enn smarttelefoner og nettbrett til internett. Spørsmålet om vi vil overvåkes døgnet rundt i nær fremtid, melder seg.

Først av alt er adferden vår på nettet gjenstand for nærmest kontinuerlig overvåking. Multivariabel testing av nettsider er utbredt blant bedrifter. Bart Schutz, «overtalelsessjef» ved Online Dialogue (en internasjonal aktør innen nettoptimalisering), sier i en episode av det nederlandske dokumentarprogrammet Tegenlicht: «Sjansen for at du er del av et eksperiment hvis du går online nå, er stor. Absolutt alle banker, forsikringsselskap og nettbutikker tester.» Vi deltar i mange eksperimenter, det ene etter det andre. Alt i alt gjelder det «milliarder av mennesker», ifølge Schutz.

Uvitende forsøkskaniner. Multivariabel testing gjør at markedsførerne kan droppe kundeundersøkelsene og observere handlevaner direkte. Resultatene er mer nøyaktige enn tradisjonelle undersøkelser der folk ikke nødvendigvis er ærlige, eller ikke klar over hvorfor de velger ett produkt fremfor et annet. Pepijn Rijvers ved reiseportalen Booking.com sa i et Tegenlicht-program at alle sidene på nettstedet deres testes – hele tiden. «Enkelte forandringer er så små at man ikke legger merke til dem, for eksempel en knapp med eller uten hvit kant.»

Vi blir ikke spurt om det er greit for oss å være del av et eksperiment.

Naturligvis  finnes det praktiske grunner til å implementere datastudier som er til fordel for både selskap og kunde. Forsyningslinjer kan bli langt mer effektive når det gjelder å sende den rette mengden produkter til butikken, for eksempel. Varer med knapp holdbarhetsdato som eksempelvis blomster, har tidligere vært vrient å få levert i tide. Ved å analysere data kan svinnet av visnende roser og tulipaner reduseres betraktelig.

Ulempen med onlinetesting er mangelen på aktiv godkjenning fra kundens side. Da telefonsalg var normalt, kunne man la være å ta telefonen når den ringte midt i middagen. Nå må man lete opp og lese lange personvernerklæringer på nettsidene for å finne ut om data samles inn. Og selv om man tar seg tid til å få oversikt over personvernreglene for hvert eneste nettsted man besøker, får man sjelden noe alternativ. Mange tjenester er bare tilgjengelige på nett. Selv banker, reisebyråer og leverandører av telekommunikasjon har i hovedsak gått over til å levere tjenestene sine på nettet.

Dessuten kan man ikke nekte datainnsamling når man besøker en nettside. Vi blir ikke spurt om det er greit for oss å være del av et eksperiment. Ansvaret for å skaffe aksept lå tidligere hos selskapene som samlet inn data. Nå må kunden selv gjøre noe ekstra for å verne om privatlivet sitt. Blant tilgjengelige hjelpemidler er Tor Browser, reklamesperrer eller nettleserutvidelser som Ghostery.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here