Oslo World Music: – Vi rekker ikke over alt

– Vi mottar enormt med henvendelser, og jeg må bare beklage at vi ikke rekker å behandle alle, sier Anne Moberg, sjef for Oslo World Music Festival. Hun kan derfor bare beklage at Folkelarm-nominerte Naheddi ikke en gang fikk svar da de ønsket å spille på fjorårets festival, men pågangen er så stor at festivalledelsen […]

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

– Vi mottar enormt med henvendelser, og jeg må bare beklage at vi ikke rekker å behandle alle, sier Anne Moberg, sjef for Oslo World Music Festival.

Hun kan derfor bare beklage at Folkelarm-nominerte Naheddi ikke en gang fikk svar da de ønsket å spille på fjorårets festival, men pågangen er så stor at festivalledelsen ikke makter å svare alle. Samtidig understreker Moberg at festivalen har som målsetning å koble internasjonale world music-stjerner med lokale talenter.

– Det er mange verdensnavn som spiller på Oslo World Music Festival, og vi er redd for at lokale artister vil drukne i mengden dersom vi setter dem opp på egen hånd. Derfor arbeider vi for å koble norske og utenlandske artister, slik at de kan samarbeide og opptre på samme scene som del av en pakke, forteller Moberg.

Det er ikke mangel på norske musikere under festivalen, men de aller fleste av disse har ikke innvandrerbakgrunn. Vi snakker om etablerte navn som Unni Løvlid, Sjur Miljeteig, Frode Haltli og Rune «Sternklang» Brøndbo. Leter du nøyere i programmet, dukker det derimot opp ferske talenter som den norskkenyanske jenterapperen STL, teatergruppa Queendom, det lovende samiske bandet Adjagas, det moderne tangobandet Electrocutango og dansere, sangere og rappere tilknyttet X-Ray Ungdomshus.

– Det skjer faktisk veldig lite på world music-fronten i Norge, både sett i internasjonal og skandinavisk sammenheng. Vi ser at en del tradisjonelle verdensmusikere har flyttet til Norge og fortsetter sitt musikalske virke her, men jeg tror det er de yngste generasjonene som vil drive musikken videre. En musikk som er preget av egne kulturelle røtter, internasjonale strømninger og oppvekst i Norge, gjerne da med utgangspunkt i populære sjangre som hiphop, r&b og dancehall, avslutter Moberg.

---
DEL

Legg igjen et svar