Økende konformisme

GENERATION #SELFIE. Av Eva Oer og Christian Coers. Rivaverlag, 2016

Selfie-kulturen truer med å redusere oss til markedsføringsagenter av vår sosiale-medier-personlighet, mener to tyske forfattere.

Eivind Tjønneland

To tyske journalister har nylig utgitt en bok om selfie-generasjonen. Trenger vi enda en bok som forsøker å definere generasjoner? Svaret er et ubetinget ja, selv om boken nok delvis prøver å konkurrere med Michael Nasts Generasjon samlivsudugelig, som allerede har gått i åtte opplag i år. Den samme aldersgruppen står i fokus, men Eva Oer og Christian Cohrs konsentrerer seg om denne generasjonens digitale liv. Aldersgruppen har også blitt kalt generasjon Y eller «millenials»: de som er født mellom 1980 og 2000. Denne generasjonen er «digital natives»: i motsetning til de tidligere, er de oppflasket med digital teknologi. Aldersgruppen poster konstant diverse informasjoner om seg selv på forskjellige plattformer: snapshots, anekdoter, opplysninger om nye oppholdssteder og detaljer om egen kropp. Hver selfie er en fasett eller et fragment som til sammen skaper et digitalt alter ego.

Oer og Cohrs tilhører selv den eldre delen av den generasjonen de skriver om. Selv om Eva Oer tok artium i 2004, kan hun nå skrive nostalgisk om at den gang anno dazumal fantes det hverken mobiltelefoner med kamera eller Facebook. Tonen i boken er gjennomgående kritisk, men ikke utelukkende negativ. Forfatterne tar for eksempel avstand fra en total fordømmelse av selfiene som uttrykk for narsissisme: Det dreier seg også om positiv kommunikasjon av opplevelser og følelser. Styrken ligger i de mange perspektivene og interessante eksemplene.

Forfatterne hevder at dokumentasjonsimperativet har blitt grunnloven i den digitale verden: «pics or it didn’t happen». Dette har ført til at folk prøver å overgå hverandre ikke bare i kreativitet, men også i risikofylt selfie-produksjon. Nettstedet Mashable kunne i september 2015 melde at det for første gang i historien døde flere mennesker av selfier enn av haiangrep. En japansk turist mistet livet etter at han falt ned trappene da han prøvde å ta en selfie ved Taj Mahal.

Men selfiene trenger slett ikke være autentiske. Kunstneren Amalia Ulman (f. 1989) skapte i 2014 en kunstfigur på sosiale medier som dokumenterte hvordan hun prøvde å gjøre karriere i Los Angeles. Ingen klisjé var utelatt: Flyreiser, netter på hotellrom, sugardaddy, rusmidler, brystimplantater og nervesammenbrudd. Brettet ut for 90 000 followers på Instagram. Men så avslørte hun at hele historien var simulasjon, en performance kalt Excelleces & Perfections.

Også ferie-selfiene kan fakes. Den nederlandske kunstneren Zilla van den Born (f. 1989) lurte venner og familie da hun fikk dem til å tro at hun sendte bilder fra en ferietur i det fjerne Østen. Fotografiene var i virkeligheten selfier montert inn i bilder lastet ned fra internett.

En annen type dokumentasjon er de forbrukerekshibisjonistiske «unboxing»-videoene: YouTube renner over av klipp med tenåringer som kommenterer innholdet i innkjøpsveskene sine. Et barn som pakker ut en New Spiderman batteridrevet lekebil har fått 142 millioner treff på YouTube. Grensene mellom selfier og reklame er flytende. I Norge har vi jo også bloggere som tjener bra på markedsføring, eksempelvis Sophie Elise Isachsen, Anna Rasmussen og Caroline Berg Eriksen. «Når man har solgt seg selv med hud og hår, da har man gjort karriere,» konstaterer de tyske journalistene lakonisk.

Mange blir nå slaver av sin egen profil på sosiale medier. Snart samhandler vi bare gjennom digitale masker.

Treningsselfiene er en egen sjanger, og man viser da før-og-etter-selfier. Dronningen på dette feltet er ifølge boken Kayla Itsines som har grunnlagt The Bikini Body Training Company og markedsfører Bikini Body Guides. Generasjon #selfie underkaster kroppen de mest absurde idealer, som for eksempel «the bellybutton challenge»: Man skal kunne sno armen rundt ryggen og så berøre navlen, hvilket er umulig for de fleste mennesker. De asketiske og umenneskelige idealene til trenings- og slanke-selfiene slår dialektisk om i sin motsetning i fenomenet «food porn selfies».

Bilder av mat, «food-pics», skal vise verden hvem vi er, hvordan vi tenker og hva vi tror på. Food-pics er indirekte selfier. Man lager ikke lenger først maten for deretter å spise den. Først må man google og konsultere blogger. Deretter lages maten, som deretter blir fotografert og lagt ut på Instagram. Først da kan man spise. Betegnelsen «foodie» har nå erstattet ordet «gourmet». Selfie-generasjonens lidenskap for mat betegnes best gjennom begrepet «foodporn», ifølge forfatterne. Matporno er sentrum i en syndig og forførerisk verden der sanselighet og total hengivelse til nytelsen feires.

«Lifehacks» er triks som skal gjøre oss produktive. «Morning Routine» er blitt en ny type selfie. Amerikanske CEOer, som Tesla-sjefen Elon Musk, står opp klokken 04.30 og deler opp dagen i femminutters biter, for å være så effektiv som mulig. Sosiale medier blir en propagandamaskin for myten om et mer effektivt liv.

Akronoymet «fomo», «fear of missing out», betegner et viktig aspekt ved online-avhengigheten: Er man offline for lenge, går man glipp av mye. På den annen side kan offline-erfaringene omdannes til selfier om «digital detox» – den medienarkomanes «cold turkey».

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.