Obamafeber i Øst-Afrika

Få uker før det amerikanske presidentvalget 4. november driver Barack Obamas tilhengere valgkamp godt utenfor USAs grenser.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Etter den siste debatten mellom presidentkandidatene Obama og McCain på onsdag ligger kandidatenes skjebner i stor grad i hendene til de tusenvis av frivillige som jobber for dem. Spesielt for halvt kenyanske Barack Obama er entusiasmen stor i utlandet.

Barack Obama er overalt i Øst-Afrika. I gatene i både Tanzania og Kenya bærer flere av minibussene hans navn etterfulgt av kampanjens slagord i sirlig kursiv: «Yes we can!» T-skjorter med portrettet av Obama har fått like høy status som fotball-landslagsdrakter blant gateselgerne, og i avisene kan man se annonser med forskjellige Obama-arrangementer. «Fri entré om du kommer i en Obama-skjorte» kunne forleden leses i en publikasjon i Tanzanias største by Dar-es-Salaam. I Kenya ble en forfatter som hadde skrevet nedsettende om presidentkandidaten med kenyanske aner, nylig varetekstfengslet.

I en meningsmåling BBC gjennomførte forrige måned ble mennesker i 22 land spurt om hvem de helst ville se som USAs neste president, og i samtlige land fikk Obama større oppslutning enn John McCain. Ikke overraskende var flertallet størst i Kenya, hvor Obamas far ble født i 1936. 87 prosent av de spurte i Kenya sa at de helst ville se Barack Obama i Det hvite hus, mens kun fem prosent foretrakk McCain. Kan Obama-effekten bidra til økt interesse for valg og politikk på det afrikanske kontinent?

Mindre etnisitet

– Obama sender et viktig budskap til Afrika: Det er ingen tvil om at dette skaper økt interesse for demokrati og valg her til lands, sier Masoud Salim fra Zanzibar til Ny Tid i Tanzania.

– Afrikansk politikk har hatt en lei tendens til å fokusere for mye på etnisitet – stem på din politiker fra din etniske gruppe! Men hvis en halvt kenyansk mann kan nå så langt som Obama har gjort i verdens mektigste land, kan dette inspirere til å se lengre enn etnisk gruppe, også i Afrika? spør Salim. Han mener Obama sender et svært viktig budskap til Afrika og har derfor etablert kampanjen «Zanzibar for Obama».

– Det startet med at jeg skrev «Zanzibar for Obama» på den ene skoen min. Så sprayet jeg det samme budskapet under dette treet, siden har det gått slag i slag, forteller Salim. For to uker siden arrangerte han sitt eget Obama-møte i gamlebyen Stone Town i Zanzibar City, med godt oppmøte. T-skjorter, buttons, plakater og til og med malerier av presidentkandidaten henger ved «kampanjekontoret», et stort mangotre vis-à-vis et av byens hoteller.

Budskap og karakter

– Hvor viktig er det at Obama har afrikanske aner?

– Hvis Obama kan oppnå dette, skal ikke min hudfarge gjøre noe umulig for meg heller. Jeg tror mange unge afrikanere er blitt inspirert av nettopp dette, mener Salim som samtidig bedyrer at engasjementet for Obama handler om mer enn hudfarge.

– Det er hans positive budskap – hans entusiasme, hans karakter. Obamas vilje til å fortelle sannheten, selv når det passer dårlig.

– Hva kan Obama gjøre for Afrika?

– Jeg tror ikke vi kan forvente at Obama skal gjøre en stor forskjell verken for Tanzania eller Afrika med det første – men jeg tror han vil forandre mye av utenrikspolitikken og fokusere mer på å bygge broer snarere enn å rive dem ned. Det at Obama er såpass ung, håper jeg også vil inspirere unge afrikanere til å tørre å satse politisk.

Kapre turister

Målsettingen for Masoud Salims Obama-kampanje er klar:
– Hvis jeg kan få flere amerikanske turister til å stemme på Obama har jeg oppnådd mye. Samtidig har vi skapt en plattform der de av oss som liker Obama kan få uttrykt vår støtte. Vi må vise at også verden står bak Obama, mener Salim. Den demokratiske senatoren Bill Nelson fra Florida besøkte Zanzibar for en måned siden, og fikk med seg den lokale Obama-kampanjen. Han har lovet Salim å formidle budskapet til presidentkandidaten.

Andre er mer skeptiske. «Kan vi spise demokrati» spør en annen tanzanianer, mer skeptisk til Obama-effekten, fremtidsutsikter og prioriteringer. Vil Obamafeberen påvirke patron-klient forholdet som kjennetegner afrikansk politikk – kjøpte stemmer og valgrigging «Nigeria style»? Mange unge tror det. Obamas slagord «Yes, we can» er blitt valgspråk for flere.

– Jeg tror Obamafeberen i Øst-Afrika vil påvirke interessen for politikk også her, sier Salim.

---
DEL