Nytt fangefly over Norge

To døgn etter at CIA-flyet «N88ZL» tok av fra Guantanamo Bay med kurs for Afghanistan, befant det seg i norsk luftrom.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[cia-oppdrag] Norske lufthavner og norsk luftrom benyttes av fly som kan knyttes til hemmelige CIA-operasjoner. Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor bekrefter overfor Ny Tid at et nytt CIA-fly har fløyet over norsk territorium. Flyet var høyst sannsynlig på CIA-oppdrag. Overflyvningen ble ikke klarert med norske myndigheter, som tidligere har kritisert USA for ikke å overholde internasjonale konvensjoner i forbindelse med fangene på Guantanamo-basen. Verken Olav Akselsen, leder i Stortingets utenrikskomité, eller USAs utenriksdepartement har svart på henvendelser fra Ny Tid i anledning saken.

– Vi har dessverre ikke noe informasjon om dette flyet, sier pressekontakt ved den amerikanske ambassaden i Oslo, Ellen Sporsdøl.

Ny Tid har de siste månedene avdekket en rekke slike fly i norske luftrom, blant annet er et CIA-fly som landet på Gardermoen den 20. juli 2005 identifisert. Oppdraget i Norge er ukjent.

Flyet med kjennetegnet «N88ZL» tilhører selskapet Lowa Ltd, med hjemsted i Miami. Lowa er ett av flere selskaper som mistenkes for å være CIAs dekkselskaper for fange­transport.

Den 18. september 2004 startet det gamle Boeing 707-flyet motorene på Miami Inter­national Airport. Flyet satte kursen mot Dulles flyplass ved Washington, der det overnattet.

CIA bruker ofte flyplassen i Dulles som utgangspunkt for sine operasjoner, i USA og internasjonalt. Den 19. september fløy det til Guantanamo Bay. Etter et kort opphold gikk turen videre til Gander-flyplassen i Newfoundland, Canada, før kursen ble satt mot Bagram-flyplassen i Afghanistan.

Den 20. september setter flyet igjen kursen mot USA. Det mellomlandet på Vanda flyplass utenfor den finske hovedstaten Helsingfors den 20. september. Her får mannskap og passasjerer noen timers hvile, før flyet letter fra Vanda med kurs mot Dulles, USA.

Før flyet tar turen over Atlanterhavet passerer det gjennom norsk luftrom kort etter 06.00 om morgenen den 21. september. Det lander i Dulles og derfra går turen hjem til Miami.

Flyets rute kan følges på bant annet www.fboweb.com. Ifølge aviser som Washington Post og Chicago Tribune gjennomfører CIA jevnlig slike turer enten med fanger om bord eller med agenter på oppdrag. Slike turer starter og slutter ofte på Dulles-flyplassen.

Det har ikke lykktes Ny Tid å knytte den aktuelle flyturen gjennom Norges luftrom direkte til en aksjon. «N88ZL» har tidligere landet på en rekke flyplasser som knyttes til mellomstasjoner for CIA-aksjoner. Blant disse finner vi Shannon i Irland, Gander i Canada, Dubai, Berlin, Brussel og Dresden.

Det er kun fly med tillatelse fra det amerikanske forsvaret som får lov til å lande på Guantanamo Bay-flystripen. Behandlingen av fangene på Guantanmo Bay-basen på Cuba har tidligere ført til sterke reaksjoner både i Norge og utlandet.

  • Ny Tid skrev 14. oktober 2005 at flere CIA-fly har brukt norsk luftrom uten tillatelse.
  • En rekke europeiske land har påpekt at slikt er et brudd på inter­nasjonale konvensjoner.

Fraktet Pearl Jam

[på turné] Kjennetegnet ved CIA-flyene er at de også tar på seg helt ordinære private flyturer. «N88ZL» ble i desember 2005 hyrt inn til å fly det amerikanske rockebandet Pearl Jam i forbindelse med deres turné i Sør-Amerika, ifølge www.airliners.net.

Flyet har ved minst to anledninger i 2005 passert gjennom norsk luftrom, en gang på vei fra Miami til Moskva, og en gang på vei fra Skavsta flyplass ved Stockholm til Rea Point i kanadiske Nunavut. Sist flyet ble observert var lørdag i forrige uke, da det ikke greide å stoppe i tide under landingen på Hamilton-flyplassen i Canada. Flyet stanset utenfor rullebanen uten større skader.

– Må ikke forbigås i stillhet

[stortinget] SVs forsvarspolitiske talsmann, Bjørn Jacobsen, krever en skikkelig debatt i Norge om CIAs mulige hemmelige aktivitet i Europa. Jacobsen deltok på møtet i Europarådet denne uken, der en rapport om CIAs hemmelige flytransport ble lagt fram. Rapporten konkluderer med at USA har kidnappet mennesker i Europa som senere har blitt torturert i amerikansk varetekt.

– Denne saken må ikke forbigås i stillhet. Hjemme i Norge må vi ta debatten på alvor og få frem alt av informasjon i denne saken, sier Bjørn Jacobsen til Ny Tid på mobil fra Strasbourg-møtet.

– Den klare beskjeden alle parlamentarikerne har med seg hjem fra dette møtet er at vi må hjem og rydde opp. Debatten må frem i dagslys, sier Jacobsen.

Anne Lene Dale Sandsten, pressetalskvinne i Utenriksdepartementet, opplyste tirsdag overfor Ny Tid at UD ikke har fått nye opplysninger som gir grunn til å tvile på amerikanerne når de hevder at sivile CIA-fly eller statlige amerikanske fly ikke har brutt norsk lov. Europarådets Dick Marty la samme dag frem en rapport om CIAs virksomhet i Europa.

– Europarådets rapport får som konsekvens at Norge igjen må ta kontakt med amerikanske myndigheter, for å komme med en egen redegjørelse om saken, sier Petter Eide i Amnesty Norge. Fristen for dette er 21. februar.

  • Europarådets rapport nevner at den norske regjeringen har forhørt seg med den amerikanske ambassaden om et fly som landet på Gardermoen 20. juli 2005.
  • Ny Tid har knyttet dette flyet til CIA og avslørt at det har vært minst syv ganger på Guantanamo Bay. Dette indikerer at flyet kan være brukt av amerikanske myndig­heter til å frakte terrormistenkte fanger.
---
DEL

Legg igjen et svar