Her er Norges Refsdal-takk

Al-Jazeera og Røde Kors deltok i arbeidet med å få Pål Refsdal frigitt i Afghanistan. Som takk fikk nyhetskanalen en glanset Dinamo-bok om Norge. UD opplyser at det kun var Refsdal som ringte inn om Taliban-kravet på 3 millioner kroner.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Tips om saken? Mail debatt@nytid.no

Oslo/Kabul. Ny Tid har hatt jevnlig kontakt med gruppen som holdt den norske frilansjournalisten Pål Refsdal (46) fanget i Afghanistans Kunar-provins fra 5. til 11. november. Men det blir fortsatt beskrevet som «et mysterium» hvordan han slapp fri, også fordi Utenriksdepartementet hemmeligholder en rekke forhold. Nå kan Ny Tid bringe flere opplysninger fram i lyset.
Den arabiske tv-kanalen Al-Jazeera har vært aktivt involvert for å få Refsdal ut fra Tablians fangenskap i Kunar-provinsen.

Etter løslatelsen troppet Afghanistan-Ambassadør Kåre R. Aas selv opp på kontoret til Al-Jazeera i Kabul og ga ham boka Norway. A Portrait of a Nation (2004) i gave. Dedikasjonen lyder: «Til herr Samer Allawi med vår oppriktige takknemlighet for din støtte og hjelp i en vanskelig sak.» Portrait of a Nation

Lederen for Al-Jazeeras kontor i Afghanistan, Samer Allawi, forteller i et intervju med nyhetskanalens Oslo-kontor om hva som skjedde da Refsdal ble kidnappet:

– Først vil jeg si at vi ikke avviser at vi bisto i løslatelsen av Refsdal. Jeg og mine kolleger ble kidnappet i samme område for seks måneder siden. Vi hadde derfor en del kunnskap om områdets geografi og mulige grupper som kunne tenkes å stå bak kidnappingen, sier Allawi.

Snakket med Refsdal

Han opplyser også at han og kollegene til slutt ble frikjent av Taliban uten løsepenger. Slik beskriver han det som skjedde med Refsdal:

– Pål ringte meg før han kom til Kabul midt i oktober, mens jeg var på min årlige ferie. Han dro til Kunar, og en uke senere kom han tilbake og var fornøyd med hvordan Taliban hadde behandlet ham. Han sa at han hadde fortalt Taliban at han skulle reise tilbake til dem igjen.

Jeg møtte ham i Kabul flere ganger etter at Pål hadde kommet tilbake fra sitt første Taliban-besøk. I denne perioden ble jeg syk og reiste ut av landet. Ti dager etter dro jeg tilbake til Afghanistan og fikk en e-post fra Pål der det sto at han hadde dratt tilbake til Kunar i begynnelsen av november.

– Flere dager etter dette igjen ringte ham meg og fortalte at han hadde et problem. Det var en fredag. Han sa at han var blitt kidnappet av en gruppe han antok å være tilknyttet al-Qaida. Han ba om hjelp. Jeg fortalte at jeg ikke trodde at de var fra al-Qaida og at jeg skulle kontakte Taliban-talsmenn for å finne ut hvem som sto bak kidnappingen. Vi fikk vite at kidnapperne tilhørte en Taliban-gruppe som kaller seg Kunar-Salafistene, forteller Allawi.

Telefon fra Taliban

Det var da det skjedde. Al-Jazeeras Kabul-kontor fikk en telefon fra talsmannen Salafi Tahir. Allawi bekrefter her delvis fremstillingen gitt til Ny Tid fra Tahir tidligere, om at de ville undersøke hvem Refsdal var.

– Jeg ble ringt opp av Taliban-gruppens talsmann, Salafi Tahir. Han var ute etter informasjon om Pål, og jeg svarte at han er en norsk journalist. Den norske ambassaden i Kabul var også i kontakt med meg direkte etter han ble kidnappet, og samme dag møtte jeg den norske ambassadøren. Det var tydelig at de var i kontakt med Den internasjonale Røde Kors-komiteen for å få hjelpe. Jeg rådet ambassadøren til ikke å forhaste seg, som ved for eksempel å be afghanske sikkerhetsstyrker eller utenlandske styrker gripe inn. Dette ville ha satt journalistens liv i fare.

Fikk bok som takk

– Det er veldig vanskelig å vite hvorfor Pål ble kidnappet og hvorfor han ble løslatt. Var det kontakten med oss som førte til frigivelsen? Jeg vet ikke om det ble utbetalt løsepenger, sier Allawi.

Han understreker at norske myndigheter sa at de ikke kunne betale penger. Men Allawi opplyser at det siste han hørte, var at det skal ha vært enighet mellom norske og afghanske parter om å utbetale 20.000 dollar. Allawi vet dog ikke om disse pengene ble utbetalt til slutt.

Dagen etter at Refsdal ble frigitt, fredag 13. november, takket den norske ambassadøren Kåre R. Aas for assistansen fra Al-Jazeera.

– Han ga meg en bok om Norge på engelsk, der han på bokas første side skrev en hilsen med takk for hjelpen i en vanskelig situasjon.

Røde Kors også involvert

Utenriksdepartementet vil heller ikke gå i detalj når det gjelder Al-Jazeeras engasjement i saken.

– Stemmer opplysningene om at Al-Jazeera-kontakten var sentral i løslatelsen av Refsdal?

– Vi går ikke ut med detaljer om hvem eller hva som skulle til for å få Refsdal løslatt. Det vi kan si, er at Al-Jazeera-kontakten var en venn og kollega av Refsdal. Det er viktig for meg å presisere at dette ikke handlet om at Refsdal ringte Al-Jazeera-kontakten for å publisere, slik noen har forstått det, sier direktør ved kommunikasjonsenheten i Utenriksdepartementet, Ragnhild Imerslund.

– Var Røde Kors involvert i løslatelsen av Pål Refsdal? På hvilken måte?

– Vi kommenterer ingenting om hvordan saken ble løst. UD brukte hele sitt nettverk, inkludert også Røde Kors, men hva som faktisk løste saken kan jeg ikke si noe om, forteller Imerslund.

– Den norske ambassadøren ga Al-Jazeera en bok i gave som takk for hjelpen. Hvilken bok var dette?

– Boka heter Norway. Portrait of a nation. Utgitt på Dinamo forlag i 2004, svarer Imerslund.

Dette er en 600 sider tykk såkalt coffee-table-bok med tidligere Statoil-konsernsjef Harald Norvik som redaktør. Kronprins Haakon har skrevet forordet, som omhandler Norge foran 100-årsjubileet i 2005.

Krav kom via Refsdal selv

Det ble fremsatt et krav om 500.000 dollar for å løslate Refsdal, et krav som nådde norske myndigheter gjennom Pål Refsdal.

– Stemmer det at Pål Refsdal er eneste kilde til kravet om løsepenger og at det var han selv som fremsatte dette kravet?

– Pål Refsdal formidlet et krav om løsepenger på telefon til ambassaden i Kabul, sier Imerslund.

Når Ny Tid først ringer, er Imerslund svært offensiv. Hun spør om Ny Tids journalist ringer for å spekulere i Refsdals og UDs versjon av hva som faktisk skjedde under kidnappingen. Ny Tid blir fortalt at en journalist i en hovedstadsavis akkurat har ringt henne med svært grove spekulasjoner.

– Er det noen grunn til å tvile på Refsdals versjon?

– Vi fikk en nødmelding fra et menneske som befant seg i et område hvor kidnappinger forekommer rett som det er. Vi har ingen grunn til å betvile at det var en reell situasjon. Vi hadde løpende kontakt med ham mens han var gissel, vi hadde kontakt med lokale myndigheter, hans arbeidsgiver og hans familie, og vi vurderte aldri situasjonen som noe annet enn reell, sier Imerslund.

Ragnhild Imerslund

Novemberfilm, selskapet Pål Refsdal jobbet for i Afghanistan vil ikke si stort – verken om hjelpen fra Al-Jazzera og Røde Kors eller om at Refsdal skal ha vært den eneste som formidlet pengekravet.

– Dette er opplysninger vi verken har grunnlag for eller et ønske om å gå inn i, sier daglig leder Kjetil Johnsen.

Han forteller at selskapet i samråd med Refsdal har bestemt seg for ikke å gi kommentarer til mediene på dette tidspunktet.■

---
DEL