Nyons lys når helt ut til de glemte ytterkantene


VISIONS DU REEL: De kraftfulle kortfilmene Wound og Diary of Cattle beviser at årets 50-årsjubilant Visions du Reel stadig har vitalitet og vilje til å utforske ytterkantene.

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 2019-12-04
Wound / Diary of Cattle

Arthur Sukiasyan David Darmadi Lidia Afrilita ( Armenia / Indonesia)

Visions du Reel (VdR), en av de eldste og mest innflytelsesrike dokumentarfilmfestivalene i Europa, feiret i år sitt 50-årsjubileum. Det var andre gang VdR gikk av stabelen under ledelse av franske Emilie Bujes, den sjette kunstneriske lederen siden begynnelsen. Visions du Reels første kunstneriske leder var Moritz de Hadeln (født i Exeter i England), som sammen med kona Erika grunnla festivalen i 1969. Ti år senere ga han roret videre og tok etter hvert over ansvaret for andre filmfestivaler – i henholdsvis Locarno, Berlin (hvor han var direktør for Berlinalen i over 20 år) og Venezia. Under de Hadelns ledelse ble Nyon internasjonale dokumentarfestival kjent for å vise filmer som var produsert bak jernteppet – på et tidspunkt da ufiltrerte fortellinger fra innsiden av Sovjetunionen sjelden nådde det internasjonale samfunnet.

Realisme

Filmfestivalen ble relansert med sitt nåværende navn i 1995 – med en ni dager lang feiring i den lille sveitsiske byen Nyon, like ved den storslagne Genfersjøen – da filmviteren og kritikeren Jean Perret tok over de kreative tøylene. Navneskiftet reflekterte Perrets engasjement og entusiasme for «cinema du reel» («realistisk film»), som er friere i sitt uttrykk enn den tradisjonelle og konservative ikke-fiksjonsfilmen. Med den nye kunstneriske lederen i spissen ble festivalprogrammet stadig oftere fylt med hybridverk – det vil si filmer som gjerne er basert på en mangfoldig miks av metoder, for eksempel gjenskapelser av situasjoner og ulike fortellergrep.

Under et intervju i 2009 uttalte Perret at «fra slutten av 80-tallet og utover 90-tallet kunne man ane en slags tomgang i fiksjonsfilmindustrien, som strevde med å komme opp med komplekse og nyskapende historier. Den realistiske filmsjangeren åpnet for skildringer fra virkeligheten og av ekte mennesker, satt inn i en regissert kontekst og med en ny, forfriskende estetikk».

Wound Regissør Arthur Sukiasyan
Wound
Regissør Arthur Sukiasyan

Dette synet har nå blitt den normative linjen for de vellykkede og utfordrende europeiske festivalene, som Københavns CPH:DOX, FIDMarseille, Montreals RIDM samt den nordamerikanske True/False (i Columbia i Missouri). Disse festivalenes valg av navn indikerer en vektlegging av dokumentarer og …

Abonnement halvår kr 450

Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)