NSB: – Må drive lønnsomt

– Det er mulig at folk i Kragerø har fått et dårligere tilbud, men det er ikke vårt ansvar å drive ulønnsom togdrift, sier informasjonssjefen i NSB.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB innrømmer villig at det ikke er noe å spare på for folk i Kragerø å ta buss til Neslandsvann og tog videre til for eksempel Oslo. Sørlandsbussen, som NSB selv eier, er et mye bedre alternativ.

Men at NSB etter nedleggelsen av Kragerøbanen har noe ansvar for kollektivtransporten mellom Kragerø og Neslandsvann, avviser han.

– Det er fylkeskommunen som har det ansvaret, sier Bårdstu.

– Mange i Kragerø er irritert over hvor vanskelig NSB gjør det og gidder ikke lenger å dra til Neslandsvann for å ta toget. I stedet tar de Sørlandsbussen?

– Ja, jeg vil nok tro det, vi har opplevd en nedgang på Sørlandsbanen. Men Neslandsvann er ikke akkurat verdens navle. Vi har sagt at hvis det skal være noen vits i å opprettholde stasjoner som Neslandsvann, så må fylkeskommunen bidra til at det er mulig å reise helt fram.

– Trafikksjefen i Drangedal Bilruter mener at NSB er skyld i en vond sirkel hvor færre og færre tar toget på grunn av tilgjengelighet, som igjen gjør at deres togbuss mellom Neslandsvann og Kragerø nesten ikke har passasjerer å frakte?

– Jo, på den ene siden er det en vond spiral som får en selvforsterkende effekt. Problemet med billett-tilgjengeligheten er nok reell. Men hvis du har telefon og kredittkort kan du ringe inn og bestille billetter og gå rett på toget.

– Gunvor Våsjø fra Kragerø forsøkte i sommer å besøke sin sønn i Hokksund, men måtte gi opp toget fordi hun ikke fikk kjøpt billetter i Kragerø samme dag hun skulle reise, fordi hun ikke kunne kjøpe billetter på Neslandsvann stasjon eller på toget, fordi det ikke gikk buss til Neslandsvann, og fordi toget ikke stopper på Hokksund stasjon lenger?

– Nei, det der synes jeg er litt trist. Men hun kunne møtt opp på stasjonen og blitt tatt med likevel.

– Erfaringene i Kragerø er at folk har blitt stående igjen på perrongen hvis de ikke har billetter?

– Ja, det tror jeg nok, folk har nok måttet stå igjen noen ganger. Men i ni av ti tilfeller får du bli med. Likevel er det opplagt at det ikke er lett å ta en tur med fjerntog hvis du ikke har kredittkort. Det må vi se på. Vi er slettes ikke fornøyde med at folk gir opp NSB fordi de ikke får tak i billetter. På den andre siden kan vi ikke fortsette med betjente stasjoner som ikke lønner seg.

– Hvorfor kan ikke folk få kjøpe billetter på toget, slik som før?

– Det har myndighetene bestemt. Det handler om sikkerhetskrav, at NSB må vite hvor mange som til en hver tid er på toget. Dessuten vil vi ikke ha overfylte tog hvor konduktørene våre må stige over passasjerer i midtgangen.

– NSB eier Nettbuss, som driver Sørlandsbussen. Når nå stadig flere reisende til og fra Kragerø foretrekker bussen framfor tog, er ikke NSB med på å dreie trafikken over fra toget, som dere mener er det beste miljøalternativet, over til mer forurensende busser?

– Nei, Nettbuss er en egen aktør som må konkurrere med andre buss-selskaper. Jernbanen er mest miljøvennlig, men det gjelder når store folkemengder tar tog på lengre strekninger. Tog med få passasjerer er ikke nødvendigvis mer miljøvennlig enn buss.

– Så du ser ikke noe sammenheng i at NSB gjør toget mindre tilgjengelig, samtidig som Sørlandsbussen – eid 100 prosent av NSB – gjør det stadig enklere og billigere å reise på de samme strekningene?

– Vi kjemper hver dag for å få fylt opp togene, det er det beste vi kan gjøre for miljøet. Det er mulig at folk i Kragerø har fått et dårligere tilbud i forhold til tog. Men alt sammen koker til sjuende og sist ned til økonomi. Dette er et politisk spørsmål, og der ligger Norge på bunnen i Europa, samtidig som vi er et langstrakt land med spredt befolkning, konkluderer informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB.

---
DEL

Legg igjen et svar