NAN GOLDIN

Nostalgiske outsidere


Tre kvinnelige dokumentarfotografer – Lisette Model, Diane Arbus og Nan Goldin – stiller ut sine samtidsfotografier av marginaliserte og helt ordinære menneskers ufullkommenheter.

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2019-03-06

UTSTILLING: Lisette Model, Diane Arbus, Nan Goldin. Galerie Westlicht i Wien.

Utstillingen Model Arbus Goldin på fotogalleriet WestLicht i Wien tar oss med på en nostalgisk reise inn i livet til outsiderne og hverdagsmenneskene før i tiden.

Tre verdenskjente dokumentarfotografer – Lisette Model (1901–1983), Diane Arbus (1923–1971) og Nan Goldin (f. 1953) – stiller ut sine samtidsfotografier av marginaliserte og helt ordinære menneskers ufullkommenheter. Fotografiene er intime og mangfoldige og vekker latter, sorg og nysgjerrighet om hverandre.

AV NAN GOLDIN

Det ordinære

Wienerske Lisette Model, som bosatte seg i New York etter å ha vært innom både Paris og Italia, avbildet 40-tallsmenneskers svakheter i hverdagslige situasjoner. Hun er best kjent for sine gatefotografier av den ordinære amerikaneren. Fra 1951 fram til sin død i 1983 arbeidet hun som lærer ved the New School i New York, der blant andre Diane Arbus var hennes elev.

AV LISETET MODEL

Det ordinære i verkene hennes er slående vakkert i sin enkelthet. Hun avdekker og konfronterer subjektet ved bruk av snapshots for å eksponere øyeblikk av sannhet mellom fotografen og den fotograferte: «I am a passionate lover of the snapshot, because of all photographic images it comes closest to truth.»

Abonnement kr 195/kvartal

Hun får meg til å tenke på tiden vi lever i – hodet mitt fylles dessverre raskt opp av mørker tanker. «Var det bedre å leve da enn nå?» spør jeg meg idet nostalgien brått slår meg som synet av gyllenrosa skyer i solnedgang. Det er en god, men midlertidig følelse som følger meg der jeg går fra det ene verket til det andre.

Freaks og intimitet

Newyorkeren Diane Arbus var altså Models student i 1956, og her lærte hun alt om teknikken som skulle definere resten av karrieren hennes med karakteristiske frontportretter av subjektet i kvadratisk format: «It was my teacher, Lisette Model, who finally made it clear to me that the more specific you are, the more general it’ll …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?