I am not Your Negro: Nødvendigheten av forbilder

I Am Not Your Negro Regi: Raoul Peck. USA

Vi kan alle lære noe om oppmerksomhet og sannferdighet av James Baldwin. 

Kjetil Røed

I Am Not Your Negro

Raoul Peck

USA

Det er så mye vi glemmer i vår tid. Vi har all tenkelig informasjon tilgjengelig, hele tiden, hvor som helst, men vi har likevel en tendens til å glemme de viktigste tingene. Eller kanskje det er derfor vi blir så glemsomme, siden vi har en «ekstra hjerne» i datamaskinen eller telefonen og tror at det vi trenger å minnes, kan lagres der?

Jeg vet ikke, men jeg er redd vi ikke har klart for oss at den viktigste kunnskapen et menneske kan inneha, som oftest ikke kan beskrives som «informasjon». At mye av det som gir livet mening og retning er noe vi må ha i oss, være, eller i det minste strekke oss mot. Mye av det viktigste i livet har med hvordan vi forholder oss til det vi vet å gjøre, og hvordan vi relaterer oss til andre.

 Mye dreier seg om følelser, følelser som knytter oss sammen og lar oss se andre som – selv om de er forskjellige fra oss – blir synlige som sårbare mennesker vi kan anerkjenne, gjennom empati, solidaritet. Vennskap, kjærlighet.

 

Kompromissløs og sannferdig

For å huske, trenger vi forbilder. Forbilder som danner eksempler for hvordan vi skal, eller kanskje heller bør, tenke og føle. Jeg får en sterk trang til å si dette, og snakke om forbilder, når jeg ser filmen I Am Not Your Negro, for når jeg er vitne til James Baldwin – og hører det han sier, ser hans kropp bevege seg, engasjert, pasjonert, ubøyelig – er det en naturlig helhet i hans person, hans måte å leve på, som er nettopp forbilledlig. Hvorfor? Fordi han har et forhold til sannhet som er direkte, oppriktig og kompromissløst. Fordi han har sett noe han ikke kan late som han ikke har sett. Fordi han tar konsekvensen av det han vet, uten hensyn. Han kjente de svartes historie – han var venn med Martin Luther King, Malcolm X og Medgar Evers, som alle ble skutt fordi de kjempet for de svartes rettigheter.

Vi må begynne å se ham, se henne. Hva ser du? Hvem ser du? Hva kan du forandre? Hvor kan du begynne jobben?

Baldwin hadde en enorm evne til å tenke sannheten ut fra hvem som har makt og hvem som ikke har det, og får kraften i det han sier fra sin egen erfaring. Fra det han har sett. Det er ingenting tenkt i det han tenkte.

Forankret i erfaring

Det er en kostelig scene i I Am Not Your Negro, hvor Baldwin deltar i en episode av The Dick Cavett Show (fra 1968) og snakker om de svartes og det amerikanske samfunnets fremtid. Det er det amerikanske folkets ansvar å gjøre noe med segregeringen i samfunnet, hevder Baldwin. Grunnen til at den finnes, er at vanlige mennesker ser vekk, at de ikke vil vite hva som skjer utenfor den umiddelbare horisonten. De fleste vil bare være trygge og har nok med å brødfø seg selv og sin familie. De vil ikke ha trøbbel.

Men Baldwin holder fast ved at det er sivilsamfunnet som har ansvaret. Når folk flest er tankeløse – som Hannah Arendt kalte Adolf Eichmann – vil uretten bare fortsette.

Filosofi og virkelighet

Underveis i programmet, som har fått temperaturen satt av Baldwin, ankommer en tredje gjest, nemlig Paul Weiss, som er professor i filosofi ved Yale-universitetet.

I kjølvannet av Baldwin, som snakker direkte og utilslørt om segregering i USA, hevder Weiss at Baldwin er altfor kategorisk. Det er ikke så stort skille mellom svarte og hvite som du skal ha det til, sier han. Identitet er mer «hybrid», fellesskap mer «flytende», sier Weiss, og kunne like gjerne vært en postmoderne teoretiker der han sitter.

«Jeg har mye mer til felles med en svart professor i filosofi enn en hvit som aldri har lest en bok – og du har mer til felles med en hvit litterat, enn svarte som ikke leser bøker,» sier han. «Det er å bli en mann det handler om.»

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.