Bestill sommerutgaven her

Nasjonale følelser blir butikk

Heroes
Regissør: Köken Ergun
(Tyrkia, Australia)

GALLIPOLI: Minne-markeringene over slaget ved Gallipoli i Tyrkia under første verdenskrig gir grobunn for både nasjonalisme og business.

(THIS ARTICLE IS ONLY MACHINE TRANSLATED by Google from Norwegian)

Tidlig om morgenen, mens det fremdeles
er mørkt, står en rad med unggutter ikledd T-skjorter med påskriften «Bestefar,
jeg er her» og venter på tur til noe som likner et velsignelsesritual. En etter
en får de smurt en grønn masse utover hodet – de er klare til å begynne på
lojalitetsmarsjen i fotsporene etter tyrkiske soldater som for over 100 år
siden bega seg til fronten under første verdenskrig. Ikke langt unna befinner
også australske og newzealandske turister seg – mange med gule eller grønne
hodeplagg (grønt er den ene av Australias nasjonalfarger) – som besøker
gravsteder og går opp en bakke mot et minnesmerke «for å kjenne på lidelsen de [forgjengerne] følte».

Minnesmerket for slaget ved Gallipoli –
også referert til som slaget ved Çanakkale eller Gallipoli-felttoget – hvor
tyrkerne beseiret styrkene fra Australia og New Zealand under første
verdenskrig, har resultert i liknende minnemarkeringer på begge sider.

I Heroes filmer Köken Ergun minnemarkeringene for den viktige hendelsen for tyrkerne på den ene siden, og for de allierte styrkene – representert ved australske og newzealandske hæravdelinger (ANZAC) – på den andre.

Spontant preg

I den allierte kampen mot det osmanske imperiet var kontrollen over stredet ved Dardanellene avgjørende for angrepet på hovedstaden Konstantinopel, nå Istanbul. Etter et mislykket forsøk på å sikre stredet fra sjøen bestemte de seg for å prøve å erobre byen fra landsiden.

Tyrkia seiret, og hendelsen betraktes som starten på det som ble Mustafa Kemal Atatürks kamp for uavhengighet fra det osmanske riket og etableringen av det som skulle bli til en moderne sekulær tyrkisk stat. (De religiøse konnotasjonene vi aner i Erguns film i dag, ville nok fått Atatürk til å heve et øyenbryn eller to.)

De tyrkiske turguidene forvandler hver eneste av de mange tyrkiske
anekdotene til fargerike og dramatiske historier.

For å observere måten både tyrkerne og
representantene for de allierte markerer minnet over dem som falt under slaget
på, ble videokunstneren Ergun med . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

willemienwsanders@gmail.com
Sanders er kritiker, bosatt i Rotterdam.

Du vil kanskje også like