Narrene i New Yorks gater


Helen Levitts utstilling viser hvordan livet i New York Citys gater i det nittende århundre kunne være lek og moro – særlig for de minste.

Ciftci er journalist og skuespiller.
Email: info@ciftcipinar.com
Publisert: 2018-12-03

Utstilling: Helen Levitt
Albertina-museet i Wien, Østerrike
Til 27. januar 2019

Helen Levitt

Utstillingen av arbeidene til den amerikanske fotografen Helen Levitt (1913–2009) på Albertina-museet i Wien fremstiller et humoristisk, surrealistisk og lekent kunstnerskap, med bilder knipset på gatene i de fattige nabolagene Harlem og Bronx i New York City. Utstillingen rommer arbeider fra Levitts tid som gatefotograf til dokumentarfilmskaper og løfter henne frem som en pioner innenfor fargefotografi.

På midten av 1930-tallet gikk Levitt til innkjøp av et 35mm Leica-kamera – favoritten til Henri Cartier-Bresson (1908–2004) – og begynte å ta bilder av barnekulturen i gatene på Manhattan. Kunstnerskapet hennes er sterkt påvirket av Cartier-Bresson og surrealismen, der komposisjonene hennes inneholder elementer av gåtefulle og humoristiske tilfeldigheter som fremstår som surrealistiske.

Levitt tok bilder intuitivt mens hun spankulerte nedover gatene i New York. Hun fanget ofte forbipasserende i merkelige positurer, noe som ga kroppene deres et fremmedgjort utseende. Som gutten i barnevognen (New York, 1940), der kroppen til moren, som bøyer seg ned i barnevognen sønnen sitter i, virker fremmedgjort og rar. Bildet får meg til å le, samtidig som det virker mystisk og underlig.

Bouffonesk

Det er slående å se hvor vitale, kreative, oppfinnsomme og lekne barna på den tiden er, sammenliknet med barna i vår tid, som ofte sitter innendørs og «leker» på iPaden. Levitt portretterer barn som leker i høyt gir med det de finner på gatene.

Abonnement halvår kr 450

Utstillingen er en politisk kommentarom den teknologiske verdenen vi lever i.

Alt fra bildet med barna som har funnet en ramme å leke med (New York, 1940), til barn som gjenskaper kampscener fra andre verdenskrig med pappgeværer, virker både naivt, kreativt og forstyrrende på samme tid.

Mot slutten av sin 70 år lange karriere uttrykker Levitt en dyp sorg over forandringene i New York-landskapet: «Children used to be outside. Now the streets are empty. People are indoors, looking at television or something.»

Levitt-landskapet, med sine portretter av individer i …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)