Grusomhetens teater

Når ofrenes forsvarer forgriper seg

Dronningen
Regissør: May el-Toukhy
(Danmark)

#METOO / Skjebne-svangre familie-relasjoner og makt-misbruk kan være en suksessformel på film. Dronningen byr på en nyansert kvinnelig overgriper.

Skuespiller og sanger Trine Dyrholm ble for alvor kjent for offentligheten med dogmefilmen Festen i 1998. Nå er hun aktuell med en kompleks og provoserende overgriperrolle i den danske filmen Dronningen. Likhetstrekkene mellom de to filmene er berøringen av tematikk som fortielse, seksuelle overgrep og en strengt kontrollert familiefasade. Begge er psykologiske dramaer som har engasjert et stort publikum. Historiene veves rundt sønnen som et offer. I Festen var det faren som var overgriperen, i Dronningen er . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Ellen Lande
Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.

Du vil kanskje også like