Barn Regissør Dag Johan Haugerud

Når livet må gå videre


NORSK SPILLEFILM: Med Venezia-aktuelle Barn tegner Dag Johan Haugerud et tankevekkende og empatisk portrett av det norske samfunnet, i en av de sterkeste norske spillefilmene på flere år.

Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 2019-09-01
Barn

Dag Johan Haugerud (Norge)

Dag Johan Haugerud har lenge gjort seg bemerket som en særegen norsk filmskaper, med et lekent og underfundig blikk på store spørsmål i mer eller mindre hverdagslige settinger. I 2001 vant han Gullstolen på Kortfilmfestivalen i Grimstad for Utukt, en kortfilm laget som en del av antologifilmen De syv dødssyndene (som også besto av kortfilmer av blant andre Margreth Olin og Maria Sødahl). Etter dette lagde han novellefilmen Thomas Hylland Eriksen og historien om Origamijenta (2005), en humoristisk metafilm om politiske temaer som ble satt opp på kino og senere sluppet i en forseggjort DVD-utgivelse.

I 2012 langfilmdebuterte han med Som du ser meg, også denne en slags metafiksjon, der han skildret tre kvinner fra ulike samfunnslag som stilles ovenfor utfordrende dilemmaer. To år senere kom Det er meg du vil ha, en snau time lang filmatisering av Sonja Evangs teatermonolog. Denne var basert på en sann historie om en kvinnelig lærer som innleder et forhold til en femten år gammel elev, med Andrea Bræin Hovig som filmens eneste skuespiller i rollen som læreren. Til tross for sin relativt korte lengde ble også Det er meg du vil ha vist på norske kinoer.

Med en slentrende, men likevel presis tilnærming utforskes de vanskelige tiden etter ulykken.

Det er imidlertid med sin andre langfilm Barn at regissør og manusforfatter Haugerud – som for øvrig også er skjønnlitterær forfatter – virkelig tar skrittet opp blant våre aller fremste spillefilmskapere. 3. september har filmen internasjonal premiere i Venezia under Venice Days, som foregår parallelt med filmfestivalen i samme by etter samme modell som Directors’ Fortnight i Cannes, før den får ordinær kinopremiere her hjemme i midten av september. Uavhengig av den nokså prestisjetunge festivalutvelgelsen er Barn utvilsomt en av de sterkeste norske spillefilmene på flere år.

Dødsfall på barneskole

Filmen dreier seg om en tragisk hendelse på en barneskole i en av hovedstadens drabantbyer, der en 13 år gammel jente (Ella Øverbye) …


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?
Abonnement kr 195/kvartal

Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)