Bestill høstutgaven her

Hva jeg snakker om når jeg snakker om bilder

FOTO: Jeg tok med antropologiens blikk inn i kameralinsen, det ble min optikk. Opplevelsen av flere år i San Francisco,
eller opplevelsen av å ha en lillebror med schizofreni lidelse– hva betyr det for bildene?

Jeg prøver å finne ut hvorfor jeg tar bilder, lager filmer.

Hvilke hendelser i livet tar deg i en bestemt retning, eller får deg til å gjøre helomvending? Var det øyeblikkene med mor i fotobutikken for å levere inn filmruller, spenningen og ventingen i en hel uke før man kunne sette seg ned og se på bildene sammen? Var det den skjellsettende hendelsen da min bror fikk sin første psykose og forsvant over i en annen virkelighet? Var det i møte med antropologiens måte å se og forstå verden på i de omskiftelige årene da jeg studerte på universitetet?

Hva er egentlig en fortelling? Hva er et bilde? «Is the picture looking at you, or am I looking at the picture?»

I arbeidet med filmen Indian Summer, hvor jeg filmet broren min som lever med en schizofreni-diagnose, lette jeg blant fotografier – arkiverte øyeblikk, papirkopier av virkeligheten. Jeg husker jeg tok vare på ett av bildene for å vise ham.

San Francisco

Fargene i bildene er bleknet, og kjemikalienes levetid er utløpt; et rødt fargestikk ligger som et slør over motivet. Bror er lys i luggen, smiler – litt skøyeraktig. Han har på seg en gul og blå bomullspyjamas. Jeg har pannelugg og håret . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Ellen Ugelstad
Ellen Ugelstad er filmskaper med utdannelse fra San Francisco i California. Hun jobber nå med en ny konseptuell dokumentar om tvang i psykiatrien. Se også www.twentyonepictures.com

Relaterte artikler