Gaza: Hvis musikk kunne overdøve lyden av krig

«Et orkester i dag, en stat i morgen,» sa litteraturhistoriker og musiker Edward Said da han etablerte musikkonservatoriet i Jerusalem. Kan det være sannhet i slagordet?

Ahmad al-Kabariti

Her om dagen gikk jeg gjennom Tel al-Hawa, et lite boligstrøk i den sørlige delen av Gaza by som er svært preget og ødelagt av krigen. Da oppdaget jeg en gruppe unge mennesker som sto samlet under et vindu. De sto og lyttet til vakker musikk – både orientalsk og klassisk – som strømmet ut av det høye vinduet.

Vinduet tilhørte en liten leilighet der det drives en musikkskole av det mer beskjedne slaget – de har for eksempel ingen skikkelig belysning, på grunn av de mange og lange periodene uten strøm i Gaza – og musikken var Mozarts Exsultate, jubilate, spilt av 11-årige Natalie Tarazi på et Yamaha-piano.

Gaza by. FOTO: General Synod / Flickr Creative Commons

«Hun spiller stadig bedre, trass i noen småfeil,» sier Natasha, musikklæreren hennes og opprinnelig fra Ukraina.

Natalies ønske om å lære mer om orientalsk og vestlig klassisk musikk ble egentlig ikke så godt mottatt av moren hennes. Hun mente datteren heller burde lære «noe nyttigere» enn musikk, for eksempel ledelse, i likhet med faren, som jobber i motebransjen.

«Det var faren min som til slutt kjøpte pianoet. Drømmen min er å bli dirigent og svinge taktstokken foran et helt orkester. Det hadde vært fantastisk,» sier Natalie til Ny Tid.

Selv om ressursene er begrenset og det er trangt om plassen, samles bortimot 190 ivrige elever ukentlig med instrumentene sine og spiller sammen i rommene og hallen, som en slags flukt fra den turbulente situasjonen i en by som har vært gjenstand for blokade i et tiår. Skolen er finansiert av den svenske utviklingshjelpen (SIDA).

Musikkutdannelse har ikke vært vanlig i Gaza de siste årene. Konserter og andre musikkbegivenheter har vært sjeldne. Men når slike arrangementer først finner sted, er det mange som dukker opp for å høre – i hvert fall blant dem som har råd til å gå på konsert.

Musikkskolen ble opprettet i 2008, men ble ødelagt av krigen som rammet Gaza hardt den 27. desember samme år og varte til langt ut i 2009. Skolen ble senere rehabilitert på nødtørftig vis, og åpnet igjen portene for elever.

Befriende. I ett av rommene holder ti år gamle Rozan Al Qassas et fast grep om fiolinen sin. Hun prøver å spille Nøtteknekkeren av Tsjaikovskij fra gamle noteark musikklæreren hennes tok med seg fra Russland da hun giftet seg i Gaza.

Rozan vil helst lære å spille alle instrumentene på skolen. Det er om lag 100 instrumenter i alt, noen rett nok i dårlig stand.

«Det er så befriende å spille fiolin. Jeg får en følelse av å bli løftet opp, og jeg tenker at jeg er en bitteliten person som vandrer rundt i fiolinen og hopper på strengene som en tegneseriefigur», sier Rozan.

«Jeg mener musikken bidrar til å redusere volden. Kampen for rettigheter i den arabiske verden trenger et mer humant følelsesregister.»

Hun går på musikkskolen to ganger i uken sammen med foreldrene, til tross for at de mener datteren burde vie det vanlige skolearbeidet mer oppmerksomhet – og kanskje begynne å lære seg noe nyttigere, karate eller noe sånt.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.