Museumsaktig Fassbinder

UTSTILLING: «Generasjon lydig» kunne kanskje trenge en dose Fassbinder – som et ubehagelig korrektiv til et samfunn der alle etter hvert føler seg som ofre.

Eivind Tjønneland
Tjønneland er idéhistoriker.

Frem til 23. august vises utstillingen Fassbinder JETZT (på norsk Fassbinder ) på Martin-Gropius-Bau i Berlin. Utstillingen markerer at det i år er 70 år siden Fassbinder ble født, men den har tidligere blitt vist i Frankfurt: Katalogen på 300 sider er datert 2013 og bærer undertittelen «Film og videokunst».
Utstillingen er tredelt: Regibøker/kostymer, filmer av og om Fassbinder, og endelig yngre videokunstnere som arbeider i forlengelsen av Tysklands mest kjente regissør etter andre verdenskrig.
Barbara Baum (f. 1944) laget kostymer for Fassbinder fra filmatiseringen av Effi Briest (1972–74) og frem til Fassbinders tidlige død som som 37-åring i 1982. Sølvlamékjolen Hanna Schygulla bærer på slutten av Lili Marleen (1980), den røde kjolen til Barbara Sukowa på begynnelsen av Lola (1981) samt en rekke andre kostymer er stilt ut. For den som kjenner filmene, har det selvsagt en gjenkjennelses- og affeksjonsverdi å kunne beskue kostymene i original. Men dette bidrar ikke til noen forståelse av Fassbinders aktualitet. Når Fassbinders private flipperspill og til og med hans lærjakke stilles ut, tipper utstillingen over i ren relikviedyrking.

Produktiv. Mer interessante er da regibøkene utlånt av Rainer Werner Fassbinder Foundation, som ledes av filmskaperens siste livsledsagerske Juliane Lorenz. Hun har tatt initiativ til flere tidligere Fassbinder-utstillinger: I Berlin i 1992, New York i 1997 og på Pompidou-senteret i Paris i 2005. Regibøkene viser hvor detaljerte Fassbinders forestillinger om filmene var, selv om han også var åpen for improvisasjon og spontanitet. Planlegging og orden måtte til for å holde det umenneskelige produksjonstempoet oppe, som til slutt også tok knekken på Fassbinder selv: over 40 filmer mellom 1969 og 1982. Fassbinders produktivitet ble tidlig gjenstand for mytedannelse. Allerede i 1969 presenterte ukemagasinet Der Spiegel ham som et unikum: På to år hadde han da laget fire filmer, skrevet fem stykker, produsert 17 teaterstykker og røkt 60 sigaretter om dagen!
Utstillingen presenterer sju internasjonale videokunstnere. Alle er født mellom 1969 og 1974 og arbeider i kjølvannet av Fassbinder. Ming Wong fra Singapore har for eksempel kledd seg ut som Petra von Kant i sluttscenen av Fassbinders film fra 1972, og gjenskapt den i sin versjon. Den nye Petra snakker gebrokkent tysk: Lerne Deutsch mit Petra von Kant. En hel vegg er tapetsert med små bilder av Wong som Petra. I tillegg spilles bildene på en fjernsynsskjerm. Viser dette Fassbinders aktualitet? Temaet i Petra von Kants bitre tårer (1972) er kjærlighet, sjalusi, underkastelse og trangen til å eie et annet menneske. Moteskaperen Petra von Kant (Margit Carstensen) undertrykker sin ansatte stumme slave Marlene (Irm Hermann) og forelsker seg i Karin Thimm (Hanna Schygulla). På slutten får hun et sammenbrudd, og ligger på teppet og venter på at Karin skal ringe mens hun selv drikker seg full. Det er denne scenen Ming Wong har iscenesatt om igjen. Fassbinders film er enormt stilisert, et filmet teaterstykke. Fassbinders mest trofaste medarbeider Harry Baer har kalt filmen «tidløs». Som et psykologisk kammerspill om hat og kjærlighet er den evig aktuell. Men vi klarer oss godt uten Ming Wongs tolkning. Se heller Fassbinders film om igjen!

Ballhaus-sirkelen. I begynnelsen av filmen Martha (1973), som er like stilisert som Petra von Kant, bestemte Fassbinder seg, i samarbeid med kameramannen Michael Ballhaus, for å markere det første skjellsettende møtet mellom Martha (Margit Carstensen) og Helmuth (Karlheinz Böhm) ved å la kameraet dreie 360 grader rundt dem idet de går forbi hverandre. Dette gir en fin filmatisk gjengivelse av en nøkkelscene eller et magisk øyeblikk. Og Fassbinder brukte teknikken på samme måte i Kinesisk rulett (1976) og andre filmer.

Regibøkene viser hvor detaljerte Fassbinders forestillinger om filmene var, selv om han også var åpen for improvisasjon og spontanitet.

Denne effekten er utgangspunktet for Runa Islams bidrag på utstillingen. I sitt bidrag TUIN (hage) foretar hun en dekonstruktiv bearbeidelse av det som i filmhistorien er blitt stående som Ballhaus-sirkelen. Med 16 mm fargefilm gjenskapes sirkelbevegelsen i Martha, som nå foregår i en park eller en hage. I tillegg får vi se to digitale projeksjoner i svart-hvitt som gjengir skuespillernes subjektive perspektiv. Dette sprenger Fassbinders konsept og skal vise frem skinnegangen for kameraets dreining som et innsnevrende korsett. Denne metarefleksjonen over Fassbinders teknikk blir imidlertid for spesiell til å kunne gjøre Fassbinder aktuell. Ballhaus har selv sagt at teknikken fort ble så populær at han selv sluttet å bruke den! Dessuten bruker jo Fassbinder 360 graders dreining rundt objektet også når det ikke er noe skjellsettende øyeblikk som skal markeres – for eksempel når kameraet dreier rundt møtebordet to ganger i Lola.
Disse to eksemplene får greie seg. Bidragene fra nederlenderne Jeroen de Rijke og Willem de Rooji, belgieren Tom Geens, samt Maryam Jafri og danske Jesper Just klarer heller ikke å løfte Fassbinder ut av 70-tallet og gjøre ham aktuell for oss i dag.

Tyskland og historien. Fassbinder er fortsatt mer populær i utlandet enn i Tyskland. Men denne utstillingen fokuserer ikke på Fassbinders provoserende rolle i tysk kulturliv. Utstillingen demonstrerer derfor at Fassbinder fortsatt er et ubehagelig fenomen. Det er laget mange dokumentarer om Fassbinder. Jeg vil ikke bare at dere elsker meg. Filmskaperen Rainer Werner Fassbinder (1992) av Hans Günther Pflaum gir et godt innblikk i Fassbinders tenkemåte og personlighet gjennom samtaler med skuespillere og medarbeidere. Det gjelder også det omfattende ekstramaterialet i form av intervjuer med skuespillere, kameramenn og produksjonsmedarbeidere som finnes på mange av dvd-ene som har kommet de senere årene.

Lyst til å lese videre?

Logg inn eller registrer deg her

---
DEL

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here