Motstridende syn på liv og arbeid

Dave Eggers’ siste roman har et nokså prosaisk utgangspunkt: To entreprenører ansatt av et multinasjonalt selskap skal asfaltere en lang veistripe i et ukjent land, antakelig et sted i Afrika, et land nylig herjet av en langvarig borgerkrig. Veien skal forbinde det fattige sør med hovedstaden i nord, og den nye veistripen er tenkt å understøtte den nye og skjøre freden, og samtidig reparere og modernisere både veinett og infrastruktur.

Av sikkerhetsgrunner har de to anonyme navn og opprinnelsesland og jobber i tospann; Four opererer den hypermoderne maskinen, mens assistenten Nine kjører foran ham på en ATV for å holde oversikt og ordne eventuelle skader og hindringer i veibanen. Kontrasten mellom de to mennene er stor: Four er pliktoppfyllende, rasjonell og overholder den stramme tidsplanen med kald og konsekvent fanatisme.

Dave Eggers
Dave Eggers

Nine er derimot helt fersk i bransjen, og han fyker rundt i landskapet på ATV-en, stopper opp for å prate og bli kjent med lokalbefolkningen, og han forsvinner også i lange perioder ut i terrenget og irriterer vettet av Four fordi han ikke følger oppdraget til punkt og prikke. Four kaller Nine «a maker of chaos».

Kontraster

Som to representanter for vestlig bistandshjelp representer også Four og Nine to helt forskjellige mennesketyper. Four holder seg unna lokalbefolkningen, både av sikkerhetsmessige årsaker og fordi han dermed overholder tidsplanen – og dessuten kan bli værende i komfortsonen: i førerhuset på asfalteringsmaskinen.

Utenfor førerhuset er situasjonen usikker, uberegnelig og til dels kaotisk, siden opprørssoldater fortsatt opererer i området, og de har ofte kidnappet bistandsfolk.

Nine tar derimot sjanser, han risikerer hele tiden å havne i bråk og problemer – han oppsøker lokale buler, drikker med mannfolkene og ligger med damene, snakker i tillegg det lokale språket og kommer fort på innsiden av det fattigslige miljøet de passerer gjennom. Han tror også at de bringer velstand og utvikling med den nye veien, at de små lokalsamfunnene langs strekningen som de asfalterer, vil blomstre opp når trafikken tar seg opp mellom hovedstaden i nord og de fattige områdene sørpå.

Four har for sin del bare egoistiske motiver, han tjener gode penger på et kort og krevende oppdrag i et land han ikke kjenner og heller ikke . . .



Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)
Abonnement kr 195 kvartal