Grusomhetens teater

Michael Moores nye film: Kritisk til alternativ energi

Planet of The Humans
Regissør: Jeff Gibbs
Michael Moore (produsent)
(USA)

MILJø / For mange er grønne energiløsninger bare en ny måte å tjene penger på, hevder regissør Jeff Gibbs.

Regissør Michael Moore, kjent fra en rekke omdiskuterte tv-serier og filmer som Bowling for Columbine (om våpenbruk i USA) og Fahrenheit 9/11 (om Bush-administrasjonens krigføring i Afghanistan og Irak) har nå sluppet sin nyeste film Planet of The Humans, gratis ut på YouTube. Utgivelsen klaffer med 50-års jubileet for Earth Day 22. april – midt i korona-pandemien.

Filmen er regissert av Jeff Gibbs, med Moore som eksekutiv produsent. Gibbs er miljøforkjemper og en mangeårig samarbeidspartner av Moore – og produsent på blant annet Bowling for Columbine.

«Miljøbevegelsens katastrofale valg»

Planet of The Humans ser ifølge vaskeseddelen på hvordan miljøbevegelsen «har tapt kampen gjennom velmenende men katastrofale valg, som troen på at solcellepaneler og vindmøller vil berge oss, ved å gi etter for interessene til investorer og selskaper på Wall Street.» Filmen ble vist på Traverse filmfestival i fjor og vakte en viss oppsikt i USA, med fornyet kritikk (blant annet fra The Guardian) nå som filmen ble sluppet på YouTube.

Michael-Moore-Jeff-Gibbs-Ozzie Zehner-planet-of-the-humans
Debatt etter visning av Planet of the Humans

Planet of The Humans viser eksempler på hvordan grønne løsninger ikke nødvendigvis er så grønne: Vindenergi krever store mengder kobber og sjeldne mineraler. Solenergi blir kritisert for dens avhengighet av karbon og kvarts til konstruksjon av solpanelene. Både vindmøller og solcellepaneler består av komponenter som ikke kan gjenvinnes, som eksempelvis fiberglassblandingen som benyttes til vindmøllebladene.

«Jeg oppdaget at de nye teknologiske løsningene bare var en ny måte å tjene penger på», sier regissør Gibbs om filmen til Associated Press (AP), og erkjenner at filmen vil være «en vanskelig pille å svelge» for mange.

Alle vil ha en bit av den grønne kaken

Gibbs har filmens lavmælte fortellerstemme, i motsetning til Michael Moore som foran kamera fremstår som mer bajas og med heftigere engasjement i egne filmer (her ser vi ham ikke . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Iril Kolle
Iril Kolle
Frilansjournalist, oversetter og grafisk designer.

Du vil kanskje også likeRELATED
Anbefalte

Personlige og impresjonistiske krigsbilder

NORSK SPILLEFILM: 83 år gamle Knut Erik Jensen er tilbake med Lengsel etter nåtid. En film som ikke føyer seg konformt inn i rekken av moderne norske storfilmer om andre verdenskrig.

Kolonialisme i bevegelse

AFRIKA: Filmserien Tidløs reise, som nå settes opp på flere av landets cinemateker, viser filmer forankret i afrikansk kultur og historie – men også Afrikas tilknytning til Europa og Kina.

Oppenheimer bommer også grovt og høylytt

ATOMBOMBEN: Oppenheimer er en episk biografisk thriller. Men filmen om den gåtefulle mannen har sine svakheter. Et frieri til folk flest med underholdning i stedet for fakta?

En filmatisk verden satt i spill

KORTFILMFESTIVALEN I OBERHAUSEN: ‘Machinima’ – filmer som er laget gjennom dataspill – gjenspeiler og belyser de digitale verdenene vi beveger oss stadig lenger inn i. Det er også nærliggende å tro at kunstig intelligens vil sette markant preg på dette feltet fremover.

Politisk thriller fra virkelighetens Egypt

ARABISKE FILMDAGER: «Boy from Heaven» er først og fremst en velkomponert spenningsfilm, men gir samtidig et spennende innblikk i religiøse miljøer og politiske konfliktlinjer i dagens Egypt.

Med håp for Afrika

MILJØ: «Det dreier seg om å endre folks tankesett», uttaler Volker Schlöndorff (83) til NY TID. Selv beskriver den tyske veteranregissøren sin film om agronomen Tony Rinaudos gjenoppbygging av skog i Afrika som propaganda.