Mesterløgneren


Da det enorme bedrageriet ble avslørt, hevdet alle rundt Madoff å være uvitende. Hvordan var det mulig?

Olav har lang fartstid fra finansverden bak seg.
Email: heolav@gmail.com
Publisert: 2017-07-13
The Wizard of Lies

Barry Levinson. (USA)

Det finnes kun to grunner til å holde ut i to timer med den anerkjente filmregissøren Barry Levinsons versjon av finansmannen Bernie Madoffs gigantiske finansbedrag (et pyramidespill for svimlende 60 milliarder dollar): Den første er skuespillerprestasjonene til henholdsvis Robert De Niro som den narsissistiske og kaldblodige bedrageren Bernie Madoff, og Michelle Pfeiffer som hans rundlurte og godtroende ektefelle Ruth. De gjør som forventet en strålende innsats. I et ellers tamt forsøk på å vise den menneskelige siden av Madoff i konteksten av et familiedrama, som bommer fullstendig når det gjelder finansverdenens kyniske bakteppe, lever de to opp til ordtaket om at kvalitet aldri går av moten.

Pfeiffers «comeback» til det store lerretet blir forhåpentligvis ikke hennes siste; hennes balansegang mellom «trofast hustru», intetanende offer og styrtrik og bortskjemt kjendisdronning er både mesterlig og troverdig.

Oppsiktsvekkende uvitenhet. Den andre grunnen til å holde ut gjennom denne reisen i narsissisme, selvgodhet og selvbedrag er en kort og eksplosiv scene da representanter for de amerikanske børsmyndighetene (SEC) og det føderale politiet (FBI) konfronterer Madoffs sønner. Myndighetene mener at sønnene umulig kunne ha vært uvitende om farens gigantiske pyramidespill, som foregikk rett for nesene på dem. Satt under press av den kvinnelige representanten for SEC, mister til slutt den underkuede sønnen Mark besinnelsen og utbryter det spørsmålet vi alle ønsker svar på: Den tilsynelatende manglende kjennskapen til finanselitens herjinger og plyndringer i ett av de største bedragerier i Wall Streets historie. «You’re asking me how I didn’t know? Well, I am asking you. You are the FBI. You are the SEC. You investigated him before. So, I am asking you: How the fuck did you not know?»

Denne ordvekslingen finner sted tidlig i filmen, og gir grunn til forhåpning om en spennende og nødvendig granskning og avkledning av bank- og finansverdenens skyggesider. Men dessverre stopper det her. Det er stadig de pengesterke bakmennene på Wall Street som finansierer og «eier» Hollywood. Kanskje det er derfor Madoff i dette formatet presenteres som en «ensom ulv» med et forskrudd forhold til et ellers plettfritt finansmiljø. Oppgjøret med et dysfunksjonelt og gjennomkorrupt …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)