Bestill sommerutgaven her

Mer enn et flyktningdrama

Gullpalme-vinneren Dheepan er en kompleks og modig film med et forstyrrende klimaks, som har delt publikum i minst to leire.

Dheepan
Regi: Jacques Audiard, foto: Éponine Momenceau

Med sin syvende spillefilm vant Jacques Audiard omsider Gullpalmen under årets filmfestival i Cannes, etter sterke filmer som Profeten (som ble belønnet med «andreprisen» Juryens Grand Prix, og ble hans internasjonale gjennombrudd) og Rust og bein i hovedkonkurransen på samme festival. Flere kommentatorer mente sågar at den franske filmskaperen fikk den gjeve prisen fordi det var «hans tur» og/eller fordi den hadde et «riktig» tema, og pekte – muligens med rette – på at Dheepan ikke er Audiards beste film.
Men man kan også se beslutningen som en anerkjennelse av en modig film som ønsker å skape debatt om mer enn bare sitt dagsaktuelle flyktningtema. Følgelig vil jeg mene at prisen var fortjent nok, vel å merke uten å ha sett alle filmene den konkurrerte mot. Dheepan er i mine øyne både helstøpt, kunstferdig og på alle måter overbevisende, i det minste frem til den i siste akt tar en sjangervending mange vil ha problemer med.

Flykter fra Sri Lanka. Men la oss ikke begynne med slutten. Langt mer naturlig er det å si noen ord om filmens korte, men effektive anslag, som utspiller seg i Sri Lanka. Her introduseres vi for hovedkarakteren Sivadhasan, som må skjule sin bakgrunn som geriljakrigende tamiltiger for å komme seg . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Du vil kanskje også like