AUTUMN LEAVES

Mennesker uten filter

REISEBREV: Noen filmer har en sjelden evne til å flytte tilskueren i tid og rom. Billedkunstner Astrid J. Johannessens siste to videoessays har denne forunderlige kraften.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 01.04.2019
Videoessay

Astrid Johannessen ()

Jerusalem – A portrait without a frame og Autumn Leaves

Galleri Balder 23.3.–15.4.


Johannessen inviterer inn til sin opplevelse av steder som nåtiden later til å ha glemt. Jerusalem – A portrait without a frame lar deg ta del i fellesskapet blant fattige russisk-ortodokse pilegrimer. Autumn Leaves gir et møte med den georgiske gruvebyen Chiatura og menneskene der. Kameraet er tilforlatelig vinglete, men regien presis. Der bevegelser og komposisjon ikke har som agenda å imponere, fokuserer Johannessen på en beretning på mange plan.

Chiatura Girland Child

Sett innenfra en skranglende taubane blir de gamle kommunistblokkene mindre og mindre etter hvert som vi stiger til værs mot Chiatura nord i Georgia. Kameraet dveler ved slitte interiørdetaljer i den forhistoriske vognen før det snur seg mot den oppripede vindusflaten med frodig vegetasjon utenfor. Sanselige mønstre – som fra et bevegelig kaleidoskop – hentes fram fra utsikt og glassrute. Likevel brer en sterk følelse av uhygge og utrygghet seg. Eksteriørbildene bekrefter taubanens elendige forfatning: Den enorme og fotogene metallkonstruksjonen er tydelig et fossil fra det tidligere Sovjets storhetstid og fremdeles beboernes eneste framkomstmiddel. Høyt der oppe på klippene står en ensom malplassert høyblokk. Den vakre panoramautsikten er iblandet en skremmende avgrunnsfølelse.


… OBS. teksten fortsetter …
Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)

Gratis prøve
Kommentarer