Centar Regissør: Ivan Marković

Mellomformatets muligheter


MELLOMFORMATET: Den mellomlange filmen blir dessverre ofte oversett. Med sine nye verk beviser regissørene Jean-Charles Hue og Ivan Marković på hvert sitt vis at formatet har mer enn nok tyngde.

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 2019-07-30
Topo y Wera / Centar
Regisør: Jean-Charles Hue,Ivan Marković
(Frankrike/Serbia/Tyskland)

Dokumentarfilm får dessverre langt mindre internasjonal oppmerksomhet og omtale enn fiksjonsfilm. Dette ble bekreftet da BBCs kulturavdeling i fjor høst gjennomførte en internasjonal spørreundersøkelse blant etablerte kritikere, som resulterte i en liste med de 100 beste filmene som er laget på andre språk enn engelsk. Utrolig nok inneholdt denne bare to dokumentarer – Dziga Vertovs Man with a Movie Camera (1929) på 73. plass og nylig avdøde Claude Lanzmanns ni og en halv time lange Shoah (1985), som klemte seg inn på en 96. plass. Kortfilmen fikk en enda kaldere skulder: Chris Markers tjueåtte minutter lange La Jetée (1962) var den eneste representanten for dette formatet, på en beskjeden 86. plass.

Resultatet peker på et generelt problem: Kortfilmer og dokumentarer får sjelden den oppmerksomheten de fortjener, og kortfilmdokumentarer rammes dobbelt. For …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.
Close
Logg inn

Abonnement kr 195 kvartal