I Institute of Southern Contemporary Art (ISCA) i Atlanta foregår det en revolusjon. Fra sitt hovedkvarter i byens tidligere offentlige bibliotek – et modernistisk  betongbygg tegnet av den kjente arkitekten Marcel Breuer – skaper instituttet en helt ny modell for hvordan man produserer kunst. Bygningen huser nemlig en gigantisk superdatamaskin som analyserer et vell av data fra kunstmarkedet og kunsthistorien. Disse dataene settes opp mot vurderinger fra samtidskunsteksperter, finansanalytikere, kunstnere og teoretikere som er ansatt ved ISCA som stipendiater. All informasjonen mates deretter inn i algoritmiske modeller, og ut kommer oppskrifter på kunstverk som vil gjøre suksess i kunstmarkedet. Kunstproduksjon er gjerne en tidkrevende og kompleks prosess, og det krever mangfoldige forsøk før man kommer frem til et vellykket resultat. Dette vil ISCA en få slutt på. Ved hjelp av analytiske verktøy blir produksjonen automatisert og effektivisert, og avkastningen blir følgelig større.

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Eller hva med å tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr. Om du er det allerede, logg inn i menyen (evt mobilmenyen) i toppen.

Abonnement kr 195 kvartal