Maktens mange veier


Årets Jihlava-festival fokuserte på politisk film. Flere handlet om statsoverhoder og valgprosessene som førte til deres seier.

Hruza er tsjekkisk/norsk filmskaper og fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: hruzam@gmail.com
Publisert: 2018-01-03
The Lust for Power/The Candidate: The Rise of Emmanuel Macron/Trumped: Inside the Greatest Political Upset of All Time
Regisør: Tereza Nvotová/Yann L’Hénoret/Ted Bourne Mary Robertson og Banks Tarver
(Slovakia og Tsjekkia/Frankrike/USA)

Jihlavas internasjonale filmfestival er et unikt arrangement hvor øst og vest i dokumentarfilmverdenen møtes. I år slapp den også til hybridfilmer (dokumentarfilm med fiksjonspreg/spillefilm med dokumentarpreg) – noe som er nytt og som kan skape en trend for liknende festivaler i fremtiden. Dokumentarfilm har stadig større innflytelse på tv-serier og spillefilmer, eller det «audiovisuelle landskapet», som festivalens direktør Marek Hovorka kaller det. Likevel var det hovedsakelig klassiske dokumentarfilmer å finne på programmet. Årets festival hadde et stort fokus på politisk film, gjerne om statsoverhoder og kampanjeprosessen bak deres valgseire: Åpningsfilmen The Lust for Power er et portrett av den tidligere slovakiske statsministeren Vladimír Meciar, og avslutningsfilmen – med verdenspremiere på festivalen – var franske The Candidate: The Rise of Emmanuel Macron. Også Trumped: Inside the Greatest Political Upset of All Time sto på festivalens program.

Personlig standard. The Lust for Power starter lovende. Regissør Tereza Nvotová varierer fortellermetodene i sitt anstendige forsøk på å undersøke mekanismene bak Meciars popularitet og makt. «Jeg betrakter Meciar som en nøkkelperson i den nyere historien om Slovakia. Filmen er også et portrett av en arketyp som man kan observere flere steder i verden i dag, bare i ulike forkledninger,» sier hun. Meciar er ikke bare et eksempel på en standard som er satt i tidligere østblokkland; Meciar er blitt et ideal i deler av den vestlige verden også.

Filmen åpner med nydelige flybilder av Slovakias hovedstad Bratislava idet den våkner til liv en grytidlig morgen. Nvotovás egen stemme høres, der hun snakker i telefonen: «Hei, dette er Tereza. Kan jeg få et møte med Meciar?» Brått går filmen over i reportasjeform når regissøren ringer på dørklokken hos den tidligere statsministeren og døren blir åpnet av en sjarmerende eldre mann. Nei, han kan egentlig ikke gi noen kommentarer til sitt politiske liv – det er som om han ikke riktig forstår spørsmålene og isteden svarer med sitt guttaktige smil.

Mafiametoder. Deretter følger vi Nvotovás tanker i voice-over; hun forteller oss at hun var ett år gammel da Berlinmuren falt. Den personlige formen er gjennomgående i filmen, og ved hjelp av hjemmevideo og fotografier blir vi introdusert for regissørens familie, hvorav flere er unge, sympatiske …

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?