Livet, døden og metafiksjonen

Italienske Nanni Moretti er tilbake med sin beste film siden Sønnens rom, som den premieraktuelle metafilmen Mia madre har flere likhetstrekk med.

Ny Tid

Mia madre
Regi: Nanni Moretti, foto: Arnaldo Catinari

Det er gått 14 år siden den italienske filmskaperen Nanni Moretti vant Gullpalmen i Cannes for spillefilmen Sønnens rom, hvor han selv spilte hovedrollen som psykiateren som brått opplever et tragisk dødsfall i familien. Selv mistet Moretti sin mor under innspillingen av sin forrige film, den institusjonskritiske og lett fornøyelige komedien Vi har en pave (2011). Nå er han tilbake med sin beste film siden Sønnens rom, hvor han igjen behandler sorg, tap og selvransakelse. Mia madre handler om en filmregissør som er i ferd med å miste sin syke, gamle mor, og samtidig sliter med et nylig brudd med en partner, tilnærmingen til sin tenåringsdatter og innspillingen av en spillefilm.

Saken er åpen for Ny Tids abonnenter. Logg inn i toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL