Før var de på listen over ting man kan gjøre en regnværsdag, når alt av palasser, torg og attraksjoner var sett og fotografert. Men så har museene havnet øverst på listen over steder man vil besøke. På et eller annet vis ble det topp prioritet når man besøkte et land, en by eller en region.
Disse støvete rommene, med luft som har stått stille i årevis, og hvor du kunne høre en knappenål falle, har nå horder av besøkende. De har butikker og kafeer, kjente kuratorer og presseteam, og de dukker opp i alle reise- og livsstilsmagasiner og TV-programmer.
Stjerner: arkitekter og kuratorer
Denne forandringen, eller kulturelle revolusjonen, hevder noen, startet i Paris, Madrid, London og Bilbao før den nådde Beijing og Shanghai, deretter solfylte Los Angeles og San Francisco. Fra Louvre til Thyssen, fra Guggenheim til De Young – det beskjedne offentlige eller private galleriet der malerier og tegninger pleide å henge på dårlig opplyste vegger, og hvor statuer så deg rett i øynene, var nå hipt og åpenbart på vei oppover popularitetskurven.
Arkitekter ble berømt for å designe nye store museer, og museer ble kjent for å være designet av en stjernearkitekt. Kuratorene, som i flere tiår hadde holdt seg i bakgrunnen og gjemt seg på grå kontorer med null offentlig tilstedeværelse, sto plutselig side om side med filmstjerner og politikere (og ble selv stjerner).
Etter hvert som kunstmarkedet vokste, og spekulative priser presset kunst til å bli en stor investering, og etter hvert som det å ha en samling ble en ny lekegrind for de rike som slapper av i San José-dalen eller plasker i Rhinen ved Basel, begynte museene å bli større og større, og budsjettene og innsamlingsarrangementene deres ble samtaleemne i det offentlige rom.
Storbritannia og USA
Man kan si at denne tendensen begynte mye tidligere i Storbritannia og USA med ‘gaver’ og donasjoner fra sjenerøse familier som Morgan eller Vanderbilt, Du Pont eller . . .
Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement