Lenge leve filmdronningene


Filmindustrien har vendt prosjektørlyset mot kvinners erfaringer, og enhver filmfestival med respekt for seg selv sørger for kjønnsbalanse. Så også CinéfestOZ, som bød på flere nye filmperler.

Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.
Email: neilyounggb@gmail.com
Publisert: 1. november 2018
After the Facts, The Beeman
Regissør: Karen Pearlman Frances Elliot Samantha Marlowe
(Australia, Australia)

Den australske filmfestivalen CinéfestOZ ble startet i 2007, inspirert av et tilsvarende arrangement i Saint-Tropez (derav det påfallende akutt-tegnet over e-en). I løpet av det påfølgende tiåret ble festivalen raskt et folkelig arrangement, med lokalt publikum og folk fra den nasjonale filmindustrien i skjønn forening. Programmet er kompakt, men eklektisk, og har hovedvekt på et variert utvalg av australske produksjoner. Selv om CinéfestOZ finner sted i en relativt liten kystby (Busselton, med 36 000 innbyggere), har den et markant rød-
løper-element, der nye australske filmer presenteres på prangende premiere-vis og konkurrerer om en av de største pengepremiene i …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal