Lars Ramslie skriver ikke dårlige bøker

Lars Ramslie skriver gode bøker. Men akkurat hvor god Uglybugly er, er vanskeligere å si.

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 24.01.2005

Lars Ramslie er ingen hvem som helst. Lars Ramslie er med sin femte roman blitt en etablert forfatter. Lars Ramslie er også en prisbelønt forfatter. En kritikeryndling, kanskje? En medieyndling? Men i motsetning til en rekke andre unge menn som dominerer mediebildet er Lars Ramslie både klok, intelligent og ikke minst: han har noe å si. Lars Ramslie skriver romaner som ikke bare er godt skrevet, men som også handler om noe viktig. Han debuterte i 1997 med romanen Biopsi noe han fikk Tarjei Vesaas debutantpris for. Og i fjor ble han av Morgenbladet kåret til en av de ti viktigste forfatterne under 35 år.

Forfattere konkurrerer ofte med seg selv. Kritikere kan for eksempel si: “Forfatterens beste bok hittil”. Akkurat det er vanskelig å si om Uglybugly som kom rett før jul. Ikke fordi den ikke er god, men fordi Ramslie har skrevet flere meget gode bøker før han kom med denne. Med en deby som Biopsi blir det vanskelig å overgå seg selv. Kanskje klarte han det med Destroyer som kom i 2000? Og selv om Ramslies fire tidligere romaner, som i tillegg til de to nevnte, består av Mikrokaos (1999) og Fatso (2003), er fire ulike prosjekt, har de det til felles at de tilhører et realistisk univers, de tilhører vår samtid (evt. nære fortid), de har en handling fra Norge, de er gjenkjennelige.

Så ikke med Uglybugly. Den handler om det siamesiske søskenparet Earl og Betty Merrik, en medisinsk umulighet. Det hele foregår i et slags tidløst, dog noe anakronistisk, univers. Handlingen ligger i en slags fiktiv sideverden til vår egen verden, i byene Storeby og Vesleby. Jeg-fortelleren i romanen er Earl Merrik, som altså har søstera sittende fast i seg selv. De ble forlatt av sine foreldre på et hotellrom og har etter en tid på barnehjem reist rundt og forsøkt å livnære seg av ulikt arbeid, blant annet som sirkusartister. Idet romanen starter ankommer de Storeby med båt etter å i åresvis ha reist rundt “over dammen” og lett etter foreldrene. De blir innlosjert i bordellet til Mr. King, der de skal være tilstede som en attraksjon for øyet og som et bevis på Kings godvilje.

Underdog

Gjennom en rekke brytekamper og via et miljø bestående av brytere og ymse andre, får Earl og Betty det Earl karakteriserer som ekte venner. Dette er mennesker som i likhet med tvillingparet skiller seg ut, det er flere kjemper, store menn som må ha spesialmøbler og …

Abonnement halvår kr 450

Kjære leser. Du har lest over 6 artikler denne måneden. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.