Kvinnelige kontraster på Berlinalen 

Den tankevekkende virkeligheten i Javisha Patels kortfilm Circle står i skarp kontrast til livet i bomullsplukkende Alabama, slik det skildres i Maris Currans kortfilm While I Yet Live. 

Neil Young
Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.

For ikke så lenge siden var dokumentarer flest kortfilmer, og de fleste kortfilmer var dokumentarer. Berlins internasjonale filmfestival, Berlinalen, introduserte Gullbjørnen for beste kortfilm under dens sjette utgave i 1956, og de første tretten vinnerne var alle dokumentarer.

Nesten femti år senere har situasjonen definitivt endret seg. På den sekstiåttende utgaven av den enormt populære festivalen, som gikk fra 15. til 25. februar i år, konkurrerte 22 kortfilmer om Gullbjørnen – 13 av dem fiksjonsfilmer. Men selv denne ratioen ble overgått i kategorien for spillefilmer, hvor bare en av de 19 utfordrerne kunne klassifiseres som en dokumentar.

Av de 21 regissørene som deltok i Gullbjørnens spillefilmkonkurranse, var fire kvinner. Blant kortfilmene var imidlertid kjønnsbalansen enda bedre: 9 av 24 var kvinner. Blant de beste var Jayisha Patels Circle og Maris Currans While I Yet Live – to dokumentarer som direkte og kraftfullt tar for seg kvinnelige erfaringer og skildringer.

I hvert tilfelle tar regissørene i bruk kortfilmformatet, men filmene – som varer i omtrent et kvarter – kunne enkelt utgjort grunnlaget for konvensjonelle spillefilmer. De to bidragene inntar allikevel forskjellige, men like gode tilnærminger til deres valgte mediums begrensede omfang og lengde.

Denne beskjedne, nedtrykte unge kvinnen har blitt utsatt for voldtekt, tilsynelatende i regi av sin egen bestemor.

Circle – misbruk over generasjoner i India. Javisha Patel ble født i London i 1987, og med bakgrunn fra filmstudier på Cuba laget hun både A Paradise (2014) samt Adentro (2015) på den karibiske øya
– begge nominert til Gullbjørnen.

En kommisjon fra Al Jazeera samme år resulterte i Power Girls – en beretning om Indias «Female Red Brigade». Bevegelsen er en urban anti-voldtektsbevegelse i Lucknow, den dynamiske hovedstaden i den nord-indiske delstaten Uttar Pradesh (UP).

Circle representerer en logisk utvikling fra Power Girls. Patel beveger seg fra det urbane sentrum i UP – Indias mest befolkede område med omtrent 200 millioner innbyggere – til en avsidesliggende landsby nordøst i delstaten.  Her er fokus lagt på en enkel landsby og familie, ja, faktisk på en enkelt tenåringsjente: Kushbu. Hun er i ferd med å giftes bort til en mann hun knapt har møtt og som hun ikke kjenner.

Gjennom bruddstykker av overhørt dialog («de bandt et skjerf over munnen min») blir det klart at denne beskjedne, nedtrykte unge kvinnen har blitt utsatt for voldtekt – tilsynelatende i regi av sin egen bestemor.

Med sine tre kapitler – desember, februar og april – fanger den 14 minutter lange Circle et sublimt vakkert vinterlandskap omgitt av en truende stillhet. De disige skogene utgjør et taust bakteppe for en historie om utnyttelse og undertrykkelse over generasjoner
– en historie som er desto mer gripende og opprørende på grunn av den saklige, lavmælte måten den fortelles på.

Voldtekt av kvinner hver time. Patel avstår fra regisserende kommentarer og setter i stedet kvinnene og jentenes avmålte stemmer i sentrum. Som fanger i et tradisjonelt patriarkalsk samfunn hvor fysisk avstraffelse og tilfeldig vold er normen, har de akseptert sin triste skjebne, som de i stedet betrakter som en naturlig del av livet: («Hvis de har lyst til å slå deg, skal de få gjøre det.») Lidelsen videreføres fra menneske til menneske – eller i dette tilfellet, fra kvinne til kvinne. Kushbus bestemor «forventer at hennes barnebarn vil lide, det er bare slik det er.»

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.