Grusomhetens teater

Kvinnelige kontraster på Berlinalen 

Den tankevekkende virkeligheten i Javisha Patels kortfilm Circle står i skarp kontrast til livet i bomullsplukkende Alabama, slik det skildres i Maris Currans kortfilm While I Yet Live. 

For ikke så lenge siden var dokumentarer flest kortfilmer, og de fleste kortfilmer var dokumentarer. Berlins internasjonale filmfestival, Berlinalen, introduserte Gullbjørnen for beste kortfilm under dens sjette utgave i 1956, og de første tretten vinnerne var alle dokumentarer.

Nesten femti år senere har situasjonen definitivt endret seg. På den sekstiåttende utgaven av den enormt populære festivalen, som gikk fra 15. til 25. februar i år, konkurrerte 22 kortfilmer om Gullbjørnen – 13 av dem fiksjonsfilmer. Men selv denne ratioen ble overgått i kategorien for spillefilmer, hvor bare en av de 19 utfordrerne kunne klassifiseres som en dokumentar.

Av de 21 regissørene som deltok i Gullbjørnens spillefilmkonkurranse, . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Neil Young
Neil Young
Young er fast filmkritiker for Modern Times Review.

Du vil kanskje også like