Kunstnerens snakkende  hode

H*art On er en velfundert og dyptpløyende film om kunstens natur og viktighet.

H*ART ON
Regi: Andrea Culková

Da jeg besøkte de to utstillingene på Astrup Fearnley-museet i helgen (The World is Made of Stories og Los Angeles A Fiction), ble jeg påminnet om hvor ofte man konfronteres med grafiske fremstillinger av kjønnsorganer på den moderne kunstarenaen.

Skjønt hva skjer egentlig når man blir bombardert med for mange anatomisk nøyaktige peniser – blir man herdet? Det slår meg hvor lite tiltrekkende blottede kjønnsorganer fremstår når de henger på hvite, flombelyste vegger akkompagnert av besøkendes skritt som gjaller gjennom de enorme utstillingslokalene. Tvert imot blir jeg opptatt av variasjoner og avvik i de anonymiserte forplantningsapparatene, og lurer på hvor stor avstand det er korrekt å holde fra de utstilte lemmene og pubishårene.

I Andrea Culkovás lekne, utforskende og visuelt mettede dokumentar om livet som moderne kunstner står tittelen H*ART ON (formodentlig et ordspill på «hard-on»/ereksjon, «heart» og «art») plassert i kryssild mellom en sædsprutende penis og melkesprutende bryster. Men de hyppig forekommende seksuelle motivene i de portretterte kunstnernes produksjon overskygger aldri den velfunderte og dyptpløyende samtalen om kunstens natur og viktighet som utfolder seg gjennom filmen.

Kvinnen klynker, grove tau skjærer seg inn i den nakne huden og etterlater stygge merker.

Energi. Den relativt ukjente avantgardistiske maleren, designeren og illustrasjonskunstneren Zdenek Rykr (f. 1900) tillegges en sentral posisjon i dokumentaren, både geografisk og tematisk. Vi følger for øvrig Jitka Cempírková, kurator for Rykr-museet i Chotebor i Tjekkia; kunstnerparet Mark Diro og Sonja Vectomov, som arbeider i et oppussingsobjekt i Rykrs hjemområde; Karin Písaríková, en tjekkisk konsept- og performancekunstner som jobber i Tokyo; og Cedric Philippe, en ung kunstinteressert franskmann som oppsøker Mark Diros kunstnerbolig mens han leser The Head of the Artist av Milada Soucková (historiker, litteraturviter og Rykrs kone).

«Den eneste måten å snakke om avdøde kunstnere på, er gjennom nålevende kunstnere,» skriver Soucková. Dette er muligens også filmens mål: å la kunstnere komme til orde om seg selv og hverandre, om kunstens funksjon og muligheter.

De medvirkende i H*ART ON demonstrerer kunstens potensial gjennom sin egen kunst og samtalen om kunsten. På hver sin måte makter de å ta opp vanskelige temaer som kampen mot konformitet og fascisme (Rykr), kroppslig funksjon/forvandling/forvitring (Písaríková), tilstedeværelse og tomhet (Diro) og kunstens betydning gjennom historien (Soucková).

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.